Membongkar Penipuan Tajuddin Othman Abdullah

Tuesday, March 28, 2006

Official Press Statement (BM&BI)

PRESS STATEMENT

The Catholic Church in Sabah is deeply saddened by the malicious action of one so-called Ustaz Tajuddin Othman Abdullah who claimed to be a former Catholic priest by the name of Thomas Laiden serving in St. Mary's Church in 1988. He also claimed to be currently attached to the so-called Unit Kristianologi of the Majlis Agama Islam Melaka.

For the information of the public, there is no such priest by the name of Thomas Laiden in the Catholic Church in Sabah. Whoever the individual is, his deceitful way of attacking the Church simply portrays a total ignorance and misinterpretation of the Catholic teachings.

We deplore the underhanded tactics used by the said bigot. His action would definitely not contribute to the harmonious setting of a multi-racial and multi-religious nation like ours.

Rt. Rev. Bishop Datuk John Lee, D.D.
Bishop of Kota Kinabalu
23 March 2006

KELUARAN AKHBAR
(Bahasa Malaysia Version)

Gereja Katolik di Sabah berasa amat kesal atas perbuatan niat jahat seorang yang menggunakan nama Ustaz Tajuddin Othman Abdullah yang mendakwa bahawa beliau adalah seorang bekas paderi Katolik yang bernama Thomas Laiden yang pernah berkhidmat di Gereja St.Mary pada tahun 1988. Beliau kononnya kini bertugas di Majlis Agama Islam Melaka di bahagian Unit Kristianologi.

Untuk maklumat orang ramai, Gereja Katolik di Sabah tidak pernah mempunyai paderi yang bernama Thomas Laiden. Sesiapa saja individu tersebut, serangannya terhadap Gereja melalui cara penipuan hanya menunjukkan suatu kejahilan serta salah tafsir terhadap ajaran Katolik.

Kami menyesal taktik tipu helah pentaksub tersebut. Tindakannya langsung tidak menyumbang kepada suasana harmoni di negara yang berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.

Rt. Rev. Bishop Datuk John Lee, D.D.
Uskup Kota Kinabalu
23 Mac 2006

214 Comments:

  • At 11:51 PM, Anonymous The x-voice said…

    hello..memanglah takde nama dan tak pernah ade nama Thomas Laiden..kenapa?

    Jawapannya ; sebab Nama Thomas Laiden sudah dihapuskan awal-awal lagi oleh pihak gereja untuk takut terjadinya pekara yang diceritakan oleh Ustaz Tajuddin..jadi dengan menghapuskan nama Thomas Laiden maka semua kristian katolik akan menafikan cerita tersebut..simple kan..

    p/s: Sekira ada penipuan yang dilakukan oleh Ustaz Tajuddin bagaimana dia tahu selok belok agama korang?sedangkan korang pun tak tau...

    selama ini korang tak rasa tertipu dengan Bibble yang banyak versi?atau baca je dengan tulisan orang mabuk...Seperti solomon yang menyatakan buah dada seperti gugusan anggur?kenapa jesus seperti gila sex..korang boleh baca sendiri terjemahan dalam bibble korang coz aku dah abis baca dah..memang banyak mengarut..

    Untuk pengetahuan korang tidak ada bibble asli lagi sekarang ni semuanya sekarang telah ditokok tambah oleh penulis-penulis yang mabok untuk menyeleweng korang..

    sekiranya korang ada masa boleh lah anda baca terjemahan alquran saya yakin anda akan sentiasa dalam keselamatan..Amin

    Minta maaf sekiranya menyakiti hati korang yang membaca sebab saya just nak menyelamatkan korang dari kesesatan..

     
  • At 8:58 AM, Anonymous Anonymous said…

    tahi palat kamu.ingat Islam itu betul sangatkah?

     
  • At 12:14 AM, Anonymous Anonymous said…

    wtf,quran tiru dr bile,so bermakna,kamu la yg mengubah semua itu,bodoh betul ko ni menyalahkan kami pulak pemabuk,bk kamu x tahu muhammad itu yg buta huruf kawin sampai 5,gilak seks larrrr.jd siapa yg mabuk yg di kata kan itu,muhammad la yg mabuk so kami yg sepatutnya safe kamu dr kemabukan.....

     
  • At 12:29 AM, Anonymous Anonymous said…

    Jesus taught us to love.. so instead of doing wat satan wants us to do by feeling offended.. lets just pray for x-voice.. and do the greatest commandment in the bible "Love One another As I have Loved You" jn 13: 34

     
  • At 1:57 PM, Anonymous Anonymous said…

    ingat agama korang islam bagus sangat ke.
    agama korang tu yang terakhir di dalam semua agama.
    dah lah suka meletupkan diri sambil melaungkan allahwakbar.
    ingat kan korang yang bunuh diri tu boleh masuk dalam barisan surga ke...mereka ni la yang pertama berbaris di barisan neraka...
    dah la cepat melenting kalau pasal isu agama.
    kami orang kristian, walaupun agama kami dihina, pun tak bising sangat.
    pasal perkataan allah tu korang ambik je.
    makan puas2 sampai kenyang2.
    untuk peringatan orang islam di malaysia...bahasa allah tu biasa je diguna di indonesia.
    tergelak aku tgk masa melodi interview agnes monica berkenaan isu perkataan allah.
    dah la kena hentap dengan agnes, agnes pula tak mau mintak maaf dengan pengunaan bahasa...hahaha, padan muka melodi...nak sangat ambuse orang. kan dah kena batang hidup sendiri....
    korang memang lemah imam klu ada orang menindas.
    x-voise tu bukan ye sebahyang pun tiap ari. sembanyang subuh pun masih kat tilam haha
    aku orang kristian pun tau jugak la pasal agama korang.
    aku tau korang sebahyang lima kali sehari, sembahyang dekat masjid lagi dapat banyak pahala.. uwek...
    untukl peringatan tuan puan yang agama islam thomas tu tiada dalam senarai paderi di sabah....
    dia kata jadi paderi di st mary di kota kinabalu, tapi st mary ada di sandakan....memalukan lansung ustaz tu yang cakap...

    kalau aku la terus mati je dari hidup...
    majalah muslimah tu pun satu...
    klu nak interview orang dulu tgk background orang, jangan nak meluru saja nak cari bahan cerita.

    p/s tidak semua orang di dunia ni baik. aku mengaku aku pun tak baik sangat. tunggu je la siapa yang masuk surga.

     
  • At 2:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    ingat agama korang islam bagus sangat ke.
    agama korang tu yang terakhir di dalam semua agama.
    dah lah suka meletupkan diri sambil melaungkan allahwakbar.
    ingat kan korang yang bunuh diri tu boleh masuk dalam barisan surga ke...mereka ni la yang pertama berbaris di barisan neraka...
    dah la cepat melenting kalau pasal isu agama.
    kami orang kristian, walaupun agama kami dihina, pun tak bising sangat.
    pasal perkataan allah tu korang ambik je.
    makan puas2 sampai kenyang2.
    untuk peringatan orang islam di malaysia...bahasa allah tu biasa je diguna di indonesia.
    tergelak aku tgk masa melodi interview agnes monica berkenaan isu perkataan allah.
    dah la kena hentap dengan agnes, agnes pula tak mau mintak maaf dengan pengunaan bahasa...hahaha, padan muka melodi...nak sangat ambuse orang. kan dah kena batang hidup sendiri....
    korang memang lemah imam klu ada orang menindas.
    x-voise tu bukan ye sebahyang pun tiap ari. sembanyang subuh pun masih kat tilam haha
    aku orang kristian pun tau jugak la pasal agama korang.
    aku tau korang sebahyang lima kali sehari, sembahyang dekat masjid lagi dapat banyak pahala.. uwek...
    untukl peringatan tuan puan yang agama islam thomas tu tiada dalam senarai paderi di sabah....
    dia kata jadi paderi di st mary di kota kinabalu, tapi st mary ada di sandakan....memalukan lansung ustaz tu yang cakap...

    kalau aku la terus mati je dari hidup...
    majalah muslimah tu pun satu...
    klu nak interview orang dulu tgk background orang, jangan nak meluru saja nak cari bahan cerita.

    p/s tidak semua orang di dunia ni baik. aku mengaku aku pun tak baik sangat. tunggu je la siapa yang masuk surga.

     
  • At 3:04 PM, Anonymous Anonymous said…

    HIDUP ISLAM

     
  • At 3:53 PM, Anonymous eddie said…

    to x-voice
    jangan berkata buruk tentang agama lain sebab saya yakin agama mana pun akan menyuruh umat dia berbuat baik dan menghormati agama lain. agama mencerminkan peribadi seseorang, kalau buruk perlakuan dan perkataan seseorang itu maka sudah tentu itu mencerminkan agama yg dianutinya.

     
  • At 12:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    padan muka kaw,tu la lain kali jangan terlampau over sangat kaji dulu sedalam2nya quran kamu tu .sedar la sikit klu copy&paste je..

    senang cerita,shallom

     
  • At 2:40 AM, Anonymous Anonymous said…

    wahai orang kristian....mestilah pihak gereje st mary menafikan kewujudan thomas laiden takut rahsia kristian terbongkar......kenapa la bodoh sangat guna la otak....mesti dia bersembunyi takut dibunuh pihak kristian yang fanatik... ape yang penting tiba masa nanti akan terbongkar la kitab injil yang mengarut itu...trust me ok..semoga allah melaknat menurunkan bala pada kaum2 yg menyembah kristian...amin

     
  • At 4:09 PM, Anonymous Anonymous said…

    wahai muslimin..pigi la sembah jin islam kamu tu..esok ada pula setan masuk islam..hahahaha

     
  • At 4:55 PM, Anonymous Anonymous said…

    jangan lupa diri sebagai manusia di bumi.. korang fikirlah sendiri apa benda yang korang2 diatas ne cakapkan..tak mengundang perdamaian langsung..umat kristian tidak diajar untuk menghina orang.. jaga mulut kita sendiri..

     
  • At 5:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    saya x tahu lah dengan manusia sekarang ne.. membenci sesama manusia..cuba hormat menghormati.. bukan sakitpun hormat agama siapa2. tak payahlah bagi statement yang menyakitkan hati orang lain..agama kita sendiri tidak pernah mengajar kita memfitnah, menjijikan orang lain, memaki agama lain.. so pls la..korang hentikan..CUBA KITA HIDUP TENANG JE.. KITA TAK AKAN RUGI..

     
  • At 5:07 PM, Anonymous Anonymous said…

    HIDUP NE BUKAN UNTUK MENJATUHKAN ORANG LAIN..so fikirlah sendiri.. kita hidup..tinggal di bumi yang sama..agama kita semua mengajar kita berbuat baik..tiada agama yang jahat..isu kita pasal penipu jer.. tak payahlah sampai memaki agama lain..korang fikirkan kesan dan dosa sebelum berbuat sesuatu...plsssss la..AKU TAK TAHANLA NGAN GADUH2 SAL AGAMA NE..YANG PENTING TAK SUKA LANGSUNG..

    Christty christten_sabah.tprli

     
  • At 5:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    soooo ORANG YANG SALAH TU TOLONG LA SEDAR DIRI SEBELUM TERLAMBAT..KITA HIDUP BUKAN LAMA..PERBAIKI KESALAHAN YANG SUKA MEMFITNAH, MENJATUHKAN ORANG LAIN..pls la..AKU SUKA BUMI YANG INGAT TUHAN DAN AMAN DAmai.. Korang akan tahu perasaan sya if korang ne adalah saya..

    cc.sbh-tprli

     
  • At 9:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    hello..melihat daripada kejadian ini..mengapa perlu menghina dan memfitnah agama org lain n kalau dah rasa agama kamu tu suci teruskan lah begitu..tak perlu membangga diri dan mendabik dada menyatakan agama org lain tak benar..diri sendiri tu dah betul ke..dah kuat ke amalannya, taubatnya dah diterima ke..sepatutnya itu adalah urusan kamu dengan "Allah" kamu.Memang benar kalau agama kamu tu disentuh sikit kamu akan melenting tp kamu menghina agama org lain di media massa dan media cetak dgn terang-terangan, mengutuk dan mengeji agama org lain, mereka2 itu diam sahaja. sebab itulah kaum kamu terus dilaknat oleh allah kamu sendiri,tengoklah kebodohan dan kemiskinan dan kemalasan kaummu,ditindas oleh kaum cina,cuma harapkan pertolongan drpd kerajaan.kamu cuma perjuangkan benda yg remeh temeh.berfikirlah secara matang n logik.janganlah jadi dungu n seperti kerbau dicucuk hidung

     
  • At 9:23 AM, Blogger awang ridzwan said…

    anonymous
    tuan sebenarnya dalam agama apa?
    gereja apa tuan masuk dan sembahyang
    kristian , saya rasa tuan ini kafir dan menkafirkan kristian
    SDA,TOLIK,YESUS BENAR,PISTON RING.
    SID,SIB,SPM.STM BAGUS KAU MAKAN TAHI BABI,BODOH MAHU LAWAN ORANG LAIN KAU PUNYA CAKAP MACAM SIAL SIAL,YESUS TOLONG SAYA AMAN KAN SAYA.BAGI SAYA KE KAYAAN,TERUS YESUS PUN BERCAKAP,KAU TAHU JUGA SAYA INI BAH,SUDAH PUN MISKIN TIDAK PAKAI BAJU HAMPIR BUGIL LAGI NAMPAK PALIR KU NASIP BAIK SI anonymous TUTUP KALAU TIDAK SEMUA UMAT MENUSIA NAMPAK PUCUNG AKU BAH,
    KAU MINTA AMAN,AKU LAGI SUSAH BAH DI SALIB PAKU DI KAKI DAN TANGAN,MANA AKU ADA KUASA PAKU PUN AKU TIDAK BOLEH BUKA BAH,TAPI UMAT MENUSIA FIKIR AKU ADA KUASA BODOH BAH DI ORANG INI.................

     
  • At 9:50 AM, Anonymous Anonymous said…

    Allahu AKBAR!

     
  • At 11:52 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan mata sepet gigi terkeluar(macam orang bohoh),

    tuan sebenarnya dalam agama masjid apa tuan masuk dan sembahyang islampirrr , saya rasa tuan ini kafir dan menkafirkan umat2 islampir
    di sini,teriak memekik siang atau malam mengaganggu ketenteraman org lain,tiada guna kau teriak si muhammad tu sedang buat anak dia x maw digaganggu,dia x akan turun juga tu bagus kaw beramput la kamu ikut mcm muhammad klu mahu pelirrr panjang mcm sya beramput la banyak2 dapat bini byk d surga nanti.si awang ni pun tiap2 mlm melakukan seks dgn bini dia tp bini dia x mahu sebab pelirrr dia kecik tu la lain kali mengancakkk hari2.budu bah ko nie awang jan lupa pakai songkok nanti time muhammad melepaskan bom dia jatuh d kepala kaw,klu ko x pakai songkok hentak2 kepala ko d lantai teriak allahuwakkkbarrr,ilailaila,nah ilaaahwoooo....nabu muhammad bersabda.maksudnya:hai orang2 islam pergi la berperang bom sana sini jan lupa klu bom panggil nama sya,saya kasitau kamu bunuh la org2 kritian/yahudi nanti sya belanja ko mkn roti canai.1 lg klu mahi pelirrr panjang@besar memgancak hari2 jd mcm sya kawin sampai 5.isteri sya si siti hajjah lowwwberrrrr sudah puki dia sya hentam.tu la klu maw yg fittt cari lg siok tu.ada 1 lg.jangan la kamu teriak memangil nama ku,jahanam la kamu teriak memanggil nama sya sampai gigi terkeluar.sya berkata kepada kamu selagi saya belum puas beramputtt jangan sesekali memanggil nama ku,jan lupa wish gud luck doakan saya,yang benar muhammad(ayat:???.???.???)..

     
  • At 8:07 AM, Anonymous muhamad mengarut said…

    muhaad pun bersabda seraya berkata "hai siti aisyah yang berumur 8 tahun, marilah tidue dan hisap butuh saya"

     
  • At 10:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hahahahahahhaa...olohunews.. Awang! SHIT ko! Makan babi tapuk2..kunun lah ko buli puasa 1 bulan, gemuk juga ko.mungkin ko makan dlaam tandas ni kan... Ya, saya hairan juga isteri2 ni sanggup juga jadi madu..sampai 4 orang bah isteri.sudah lah tua kerepot, mau kawin lagi byk2..tidak puas 1 orang kah.....ni lah GILA SEKS... Bah, klu tiadak mau ko kna kutuk agama, jangan lah dluan2 mengutuk bah..suda besar pun macam ni..budussssss!

     
  • At 10:11 PM, Anonymous Anonymous said…

    I love u Jesus, deep down in my heart......

     
  • At 9:11 AM, Anonymous anti-crist said…

    Awang Ridzwan tak baik cakap begitu....kau taukan Jesus tak de baju just guna cawat kalau ditiup angin nampak pelir kau cobalah bagi dia baju o selua ke....ni nak kutuk je....ari tu aku ada nak bagi baju aku lebih tapi dia kate dia tak nak coz senang kencing kalo cmni kalo ada selua kan susah nak kencing tangan aku kena paku...kalau kau ada tukul kambing kau bagilah manelah orang kristian nak dapat apa yang diaorang minta kalau paku tak dibuka......kau ni...aku heran la ngan orang kristian ni kenape dia tak sembah kepada yang satu yang menjadikan dan menciptakan.....ni sembah jugalah orang yang diseksa....orang kristian jugakan tahu bahawa Nabi Isa diangkat ke langit dan yang diseksa adalah pengkianat tapi kenapa nak sembah pengkianat......

     
  • At 6:27 PM, Anonymous Anonymous said…

    ko nie anti-chris tidak abis2 dengan komen ko yg kotor dlm artikel ni.cuci la otak ko ckit scan ka byk kekotoran sudah dlm kepala otak ko 2.

     
  • At 3:43 PM, Anonymous ANTI-CRIST said…

    Apa nak cuci kepala aku cucilah kepala korang orang2 kristian tu...nak berdebat ngan aku marilah.....ada tak paderi dalam ni nak berdebat ngan aku????

     
  • At 9:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    oii,sedar la ckit ko 2,ko ingat ko sepa berdebat la dgn diri ko sendiri fuck you la ko fuck your mother and your father la......

     
  • At 9:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    fuck you anti-chris...

     
  • At 9:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    yeah,talk with your self first...

     
  • At 9:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    engko berdebat la ngan nenek ko 2...

     
  • At 9:44 PM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris kamu nie tunjuk lagak je pandai,tapi takde otak,otak telak kat lutut awak,,,sah orang bodohhh just like you quran teach you...fuck you all islam....

     
  • At 9:45 PM, Anonymous Anonymous said…

    islam is terrorist@pengganaz juz like anti-chris....go to hell...

     
  • At 9:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    ni urang cari pasal ja kerja dia,p mati la ko,teda guna kaw idup d dunia bagus ko jd anjing lg bagus drpd ko jd manusia...

    org mcm ko nie tdk puas2 mahu menghina agama org.buka koran kamu baca klu dia suruh p berperang pegi la,klu dia suruh kahwin sampai 200 kahwin la puaskan nafsu ko tu.klu dia bilang berteriak memanggil nama saya teriak sampai mampus.klu berdoa bersujud hentak kepala ko samapai pecah berkecai keluar otak,klu quran kamu suruh melancap melancap ka sepuas2nya...

     
  • At 9:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    Fuck u anti-chris...

     
  • At 9:51 PM, Anonymous Anonymous said…

    hoiiii,,kalau aku jumpa si anti-chris nie memang pecah la muka dia muka dia saja d blog ini...klu mahu berdebat jumpa la kita bawa si muhammad skali pastu 1 by 1 kita amacam????

     
  • At 9:52 PM, Anonymous Anonymous said…

    kita pun x tahu anti-chris ni lelaki ke pompuan,pondan agaknya,bagus awak jual je punggung awak tu minta rogol ngan anjing baru syoknye raye...

     
  • At 9:53 PM, Anonymous Anonymous said…

    pegi mampos la ANTI-CHRISSSS,berdebat dengan diri sendiri baru puas hati engko....

     
  • At 3:38 AM, Anonymous Anonymous said…

    si anti-chris ni memang dlm blog nie dia berlagak la kalau berani jumpa la kita islam vs kristian siapa menang dia agama dia yang benar,ada setuju anti-chris?

     
  • At 9:07 AM, Anonymous Anonymous said…

    cilakak!!! la kau anti-chriss,sudah nama christ pun salah eja,chris konon puiiii!!!

     
  • At 9:08 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris ni gilo agaknye....

     
  • At 9:09 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris bagus ko campak la diri ko d neraka,teda guna ko idup di dunia buat menyemak je....

     
  • At 9:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    fuck you very shit anti chrisss!!!!!!!!!!

     
  • At 9:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    baru ko taw kena maki hamun....

     
  • At 9:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    ya bah,ni owang nie tidak berhenti perut betul asyik mhu berdebat sahaja,lebih baik kau join org yg bakar gereja tu,klu kedapatan ko masuk lokap la,lagi bagus....

     
  • At 9:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti chris is loserrrr!!!!!!!!

     
  • At 9:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris iz stupid 1....

     
  • At 10:23 PM, Anonymous Anonymous said…

    paderi tak de tp nenek ko ada....nak debat ngan cucu bleh??????

     
  • At 11:02 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chriss gilo ko apo....

     
  • At 9:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    woi,anti chrisfuck you mother@faher@stupidddd!!!!!!!!!

     
  • At 11:20 PM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris eat shitttt!!!!!!!!!!!!!!

     
  • At 4:25 PM, Anonymous anti-crist said…

    hahaha.....korang 2 menyumpah boleh la.......masuk neraka lah apalah.....hahaha.....korang 2 mentang2 la paderi boleh menghapus dosa korang...korang boleh suka2 maki ke......hahaha.....Paderi korang 2 sama je 2x5 cm korang jugak bodoh.....kenape maki berdebat la ngan aku.......Aku rasa Jesus korang mesti selalu maki korang coz tengok die guna cawat je.....hahaha

     
  • At 9:05 AM, Anonymous Anti-crist said…

    aku nak tanya korang kenapa korang masih makan babi n minum arak walaupun didalam bibble korang dilarang terus makan dan minum benda yang haram tersebut...

    pastu orang kristian juga tau yang disalib itu bukan jesus dan korang jgk tau yang jesus diangkat ke langit...kenapa korang guna jugak salib....dan sekiranya korang anggap yang disalib itu jesus kenapa korang sembah jugak jesus yang disalib itu sedangkan dia tak dapat menyelamatkan dirinya sebagai anak tuhan...

     
  • At 1:21 PM, Anonymous Anonymous said…

    bkn semua org kristian mkn babi,cuba la lihat sebelum kedatangan islam/kristian nenek moyang ko dulu mkn apa?

    dalam bible melarang memakan mkn yg tidak halal iaitu babi.cuba lihat sabah dan sarawak d kawasan pedalam kampung mereka masih menghormati mknan nenek moyang mereka seperti d kundasang jangan tengok pendududknya padat mejoriti islam tetapi memakan babi juga.itu la anti-chris lain kali jan ckp sembarangan klu kaw tidak tahu.

    salib yg ada d gereja bkn la untuk d sembah lolzzzz tetapi ia adalah satu tugu peringatan.kaw anti-chris memang tidak pandai faham2 lebih baik ko hentak la kepala kaw d atas batu..manataw ko paham....

     
  • At 1:22 PM, Anonymous Anonymous said…

    semua penghinaan ko nie x masuk akal langsung,engko buat cerita sendiri ko ke tu....

     
  • At 1:23 PM, Anonymous Anonymous said…

    kami kristian tidak ada ajaran seperti itu,entah2 ko sendiri yg menganut agama sendiri itu.maklum la kan agama anti-chris ajaran sesat....

     
  • At 1:26 PM, Anonymous Anonymous said…

    saya sebenarnya tidak faham soalan yg di acukan oleh si anti-chris ni,tidak ada pun ajaran seperti itu dalam kristian.anti-chris mengatakan kenapa isa tidak dpt selamatkan dirinya sendiri d atas kayu salib.dan kenapa pulak muhammad sedang berperang tuhan tidak bersama2 berperang?kenapa muhammad masih mahu dia didoakan sedang kan dia nabi...jadi mcmana pula keselamatan kamu,klu dia sendiri masih mahu didoakan?????

     
  • At 12:01 PM, Anonymous anti-crist said…

    Kenapalah bodoh betul.....adakah disebabkan adat kita boleh menolak agama??Cuba ko fikir sdri adakah bibble itu kitab suci yang harus diikuti atau hanya untuk dibaca macam membaca komik....Sarawak ade ke Kundasang.....??ko jangan nak kelentong la untuk menegakkan benang yang basah...
    kalau salib itu tugu peringatan adakah peringatan itu adalah mengingati pengkhianat Nabi Isa...???adakah korang memuja pengkianat.......??

    camne ko tau Allah tak membantu Nabi Muhammad didalam peperangannya...??
    Beliau tidak pernah minta didoakan...atas sebab beliau adalah Rasulullah kami orang Islam berselawat keatasnya....bukan kita orang membawa salib kesana sini digantung bawa didalam tandas kencing bersama.......kenapa harus mengingati PENGKIANAT......

     
  • At 5:54 PM, Anonymous Anonymous said…

    pengkianat di dlam quran kamu bkn di dlm bible,klu quran itu satu2nya paling benar kenapa tidak diturunkan terlebih dahulu kenapa last minutes baru diturunkan,sedangkan injil dan taurat terdahulu diturunkan.bagaimana pula muhammad tahu yg disalib itu bukan isa?siapa LG BERKUASA ALLAH ke muhammad?

    dasyat betul muhammad bleh tengok masa depan.dia tahu apa yg berlaku kisah hidup nabi2 sebelum dia...
    sedangkan dia sendiri buta huruf,"ikhro"sya buta huruf kata muhammad so mcmana tu.?

     
  • At 5:54 PM, Anonymous Anonymous said…

    1 lg kenapa dlm qoran kamu ada jin.security guard ke?

     
  • At 5:55 PM, Anonymous Anonymous said…

    dorang sembah jin bah tu,palui kan...sot lolzzzzzz....

     
  • At 5:55 PM, Anonymous Anonymous said…

    quran ada sihir...jaga2 kamurang...

     
  • At 9:30 PM, Anonymous Anonymous said…

    VOODOOO spell kot...

     
  • At 9:31 PM, Anonymous Anonymous said…

    fuck you la anti-chris...

     
  • At 8:53 PM, Anonymous Anonymous said…

    org islam kena berak oleh muhammad..lolzzzzzz......

     
  • At 9:42 AM, Anonymous anti-crist said…

    Sapa yang molah dalil Al-Quran ada jin....??hehehe....tulah korang dengar dari orang tanpa periksa asal usul n tak mau terus mengkaji Islam dulu sebelum berhujah.....aku rasa korang kristian disini tak sekolah la.......hehehe....

    Bodoh: klu quran itu satu2nya paling benar kenapa tidak diturunkan terlebih dahulu kenapa last minutes baru diturunkan,sedangkan injil dan taurat terdahulu diturunkan.

    aku menjawab: kalo ko kata cmtu injil ngan taurat kitab mana dulu diturunkan..?kenapa korang tak guna Taurat jangan lah guna injil sebagai rujukan kan Taurat terlebih dulu diturunkan..

    Bodoh: bagaimana pula muhammad tahu yg disalib itu bukan isa?siapa LG BERKUASA ALLAH ke muhammad?

    aku menjawab : Sebab cerita tersebut ada terkandung didalam Al-Quran dan Injil(ko cari dan baca sendiri injil ko tu jangan nak berhujah ikut hati)....Mestilah Allah Maha Kuasa dan Muhammad S.A.W adalah pesuruhnya selepas Isa a.s...

    Bodoh: dasyat betul muhammad bleh tengok masa depan.dia tahu apa yg berlaku kisah hidup nabi2 sebelum dia...

    Aku menjawab : Mestilah dasyat bukan saja Nabi Muhammad saja dapat melihat masa depan n masa lalu Nabi Isa n Nabi lain yang sebelum mereka jg dapat sebab kebesaran Allah...

    Bodoh : sedangkan dia sendiri buta huruf,"ikhro"sya buta huruf kata muhammad so mcmana tu.?

    Aku Menjawab : aku rasa kau ni bodoh n bengap yang teramat...dahla bodoh sombong pulak tu..."ikhro" aku nak ko sendiri yang cari tak guna aku nak aja ko...hehehe bodoh2...

    Dalami Islam dulu sebelum berhujah...TQ

    Bodoh : org islam kena berak oleh muhammad..lolzzzzzz......

    Aku menjawab : tak pelah asalkan jangan kena berak PADERI n orang yang mengubah kitab korang tu...hehe

     
  • At 9:59 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris-tidak masuk akal langsung kaw punya cerita ni,ko sendiri la periksa koran kamu tu ada tu jin sana jan la ko tembirang sana,koran tu hari2 sya pijak teda apa2 terjadi pun...koran kamu blum cukup sempurna lagi tu byk copy and paste.klu muhammad seorg nabi kenapa usianya dewasa dia d pilih untuk menjadi sorg nabi?

    sedangkan nabi musa dan nabi isa dari bayi sudah menjadi seorg nabi pesuruh allah.dan kata jamaknya "aku" bkn kami patut la byk tuhan kamu termasuk jin.dalam koran kamu byk kutukan tentang hal tritinas dan paulus.itu nabi muhammad dengki dgn paulus....

    sya taw segala2nya jan la kaw tembirang sana....

    paderi bkn paling terbesar dia sama juga mcm kami umat allah,kamu saja mereka2 cerita karut...

     
  • At 10:01 AM, Anonymous Anonymous said…

    sampai tua la kaw berhujah d sini anti-chris....agama ko tu tidak juga kekal slama2nya...klu ko islam kenapa masih jua menghina agama org lain?klu quran mengajar kamu berbuat demikian maka dengan rasa ragu2 sya menolak quran...so buat apa yg d ajar oleg quran kamu tu..shallom..

     
  • At 10:04 AM, Anonymous Anonymous said…

    sya pun malas mau layan ni org,terlampau gila agama,sya rasa dia org pertama menjejaki pintu neraka...ketahuila apa akibat klu anti dengan christ...sedangkan qoran sendiri mengatakan "ikuti la al-masih kerana dia adalah jalan yg lurus" rujuk quran kamu.....

     
  • At 10:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    memang ni org palui la kuat kelentong.teda2 bah....entah gila ka apa.ui mengalah kan tuhan dia ni...alang2 ko jd la ketua jihad boom sana sini klu ko terlampau anti btul.boom gereja ka itu yg d ajar dlm quran kamu kan?koran yg kau reka sendiri la...tu la bodohhhh....hhhhh

     
  • At 10:07 AM, Anonymous Anonymous said…

    teda guna kamu bertekak sama ni manusia ni.kamu tengok dr mula web site ni nama dia saja biar la dia satu org berhujah d sini mcm org gila.....

     
  • At 10:09 AM, Anonymous Anonymous said…

    entah apa la dia terlampau anti sangat ni...alang2 jangan ko menjadi sorg islam ,klu islam bkn mcvm begini...

     
  • At 10:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris bkn la seorg islam,sya x mengaku dia seorg islam,memalukan islam ja.....

     
  • At 10:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    ni org memang tdk tahu malu ni,you are not islam but u are islampirrrr....

     
  • At 10:11 AM, Anonymous Anonymous said…

    ha...ha... islampirrrr taikk..

     
  • At 10:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    woi sudah2 la kamu tu,jan layan ni org masing2 sibuk pasal agama sendiri teda ada makna kamu layan ni org ni.biar la dia jd anti-chris sampai dia mati...

     
  • At 10:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    ya lorrrr...jahat ni org owh..

     
  • At 10:16 AM, Anonymous Anonymous said…

    woi anti-chris jumpa bah kita 1 by 1,klu ko berani la itupun klu ko ada kontol la,apamcm ada setuju ka marila islam sama islam ko ni memang memalu kan.ada berani ka?

    ko ingat saya tidak kenal ko ka d facebook kalau sya balik kampung habis la kauu sya tiup2 kontol kauu sya kasi pindah d dahi ko,tengok la...amacam ada berani ka mari la vodoo kampung vs sihir quran!!!!!!!

     
  • At 10:16 AM, Anonymous Anonymous said…

    sabar bro..

     
  • At 10:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    kamu memang kristian teda guna,get lose la...

     
  • At 10:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    anti chris ada berani ka???

     
  • At 10:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    bahaya ni urang tahu...

     
  • At 10:19 AM, Anonymous Anonymous said…

    wahai umat kristiani,jangan la kita bertengkar lg jesus tidak pernah mengajar umatnya bermusuhan "cintai la antara 1 sama lain".sayangi la musuh mu"...

     
  • At 10:19 AM, Anonymous Anonymous said…

    i'm offf...

     
  • At 10:19 AM, Anonymous Anonymous said…

    ya la keluar la...

     
  • At 10:19 AM, Anonymous Anonymous said…

    chaw...

     
  • At 10:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    buang masa saja...

     
  • At 10:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    batul-betul blog ini tiada guna....

     
  • At 10:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    i'm leavin on this blog gud luck guys..

     
  • At 10:21 AM, Anonymous Anonymous said…

    get out!!!!!

     
  • At 10:21 AM, Anonymous Anonymous said…

    bah sia pun mo kuar la ni,malas mo layan...biart la si anti chris 1rang ja berhujah d sini mcm urang gilak ja...

     
  • At 12:32 PM, Anonymous Anonymous said…

    memang banyak betul dan mudah difahami hujah diberi anti-crist.tapi anti-crist tak perlulah menghina agama kristian.dari hujah kau anti-crist aku mula was-was dengan agama aku anuti.tetapi aku masih mencari kebenaran.

     
  • At 2:26 PM, Anonymous anti-crist said…

    korang hina Islam korang tak nampak...bila aku hina korang nampak....memang dah jelas korang punya bibble telah diubah....kenapa perlu ada NEW "TESTIS"MAN KALAU OLD "TESTIS"MAN ayat dari Tuhan...dan terdapat jugak percanggahan dianatara kitab2 tersebut....tapi betul jugak perempuan manalah nak TESTIS yang dah tua....hehe

     
  • At 3:01 PM, Anonymous Anonymous said…

    palui,bodoh,telingung,bahalol,lolzz,pukima,puki ayam balabak kontol ko sana!!!!!!

    Old-Testment adalah taurat,Ajaran Nabi Musa A.S

    New Testment Adalah injil yg di bawah oleh Nabi Isa A.S

    memang la ko bodoh....

    sudah ada kontol convert lg pergi perempuan jg bapuk mak nya...

    macam juga taurat dan injil sudah ada tp maw di ubah lg jd koran shit kamu tu....

    jangan la ko sana jahanam main sembarangan saja ko tidak tahu apa2 tentang kritian.kelentong ko ja lebih2 sana....disempurnakan tp masih do copy and paste juga bodoh punya anti-chris....

     
  • At 3:06 PM, Anonymous Anonymous said…

    memang kami nampak jelas dalam blog ini si ustaz TAJUDDIN OSTMAN ABDULAH PENYANGAK yg menghina agama kristian.bkn ka itu sudah sudah jelas dihina,kami d sini bkn la untuk menghina agama korang islam yg tercinta.kami juga berhak mempertahankan agama kami love each other tapi engko anti-chris manusia entah dr mana menghina tidak tentu pasal,cakap sembarangan saja bagus klu kau tahu asal usul kekeristian....klu kau rasa agama kau sudah cukup benar kenapa masih mahu cari kebenaran dr agama org lain,bkn ka agama mu sudah benar 100% bagi kamu?

     
  • At 3:11 PM, Anonymous Anonymous said…

    anti-chris ni terlalu fanatik sama agama dia bah ni,sya pun tidak jd out dr ni blog sebab mahu mempertahankan agama sya.i pround to be are chrisTian.quran pun ada menyebut "ikuti la isa al-masih dia adalah jalan yg lurus"dalam quran pun byk menyebut nama nabi isa al-masih.kebesaranNYA sama seperti kebesaran ALLAH tAALLAH...SHALLOM..

     
  • At 3:12 PM, Anonymous Anonymous said…

    ASALAMUALAIKUM,I LOVE NABI ISA A.S...

     
  • At 3:15 PM, Anonymous Anonymous said…

    kenapa la si anti-chris ini tidak berfikir sebelum bertindak.tidak masuk akal langsung..

    anti-chris said:kenapa perlu ada NEW "TESTIS"MAN KALAU OLD "TESTIS"MAN ayat dari Tuhan...dan terdapat jugak percanggahan dianatara kitab2 tersebut....tapi betul jugak perempuan manalah nak TESTIS yang dah tua....hehe

    apa ni?????tidak logik@masuk akal...gilak ka apa ni org ni????

     
  • At 3:32 PM, Anonymous Anonymous said…

    pren mari sia kasi terang sama ko..

    kenapa perlu ada NEW "TESTIS"MAN KALAU OLD "TESTIS"MAN ayat dari Tuhan...dan terdapat jugak percanggahan dianatara kitab2 tersebut....tapi betul jugak perempuan manalah nak TESTIS yang dah tua....hehe

    OLD-TESTMENT ADALAH DIBAWA OLEH ALLAH DARI NABI MUSA A.S (MOSES)yg dianuti oleh agama yahudi.

    NEW-TESTMENT ADALAH BERITA GEMBIRA YANG DIBAWA OLEH ALLAH KEPADA NABI ISA A.S (Jesus Christ)dan disempurkan menjadi 2 dlm 1 iaitu HOLY BIBLE atau AL-KITAB taurat,zabur dan injil....

    dan juga quran mengcopy and paste yg konon nya disempurna kan. sedangkan BIBLE telah disempurnakan terlebih dahulu..
    tidak mungkin orang yang menyempurnakan qoran orangnya yg mengakui diri adalah seorg yg buta huruf "ikhro"ertinya "sya buta huruf" cuba la fikir tidak mungkin malaikat jiblil tersalah pilih nabi sedangkan muhammad tidak tahu menulis dan membaca.

    kenapa org kristian tidak bleh sentuh quran sesuka hati?takut kedapatan d copy and paste...syarat dia konon mesti masuk islam dulu konon baru bleh sentuh.itulah zaman skrg byk org islam masuk kristian mcm d arab anak hamas masuk kristian...islamiah d indonesia semuanya masuk kritian malangnya seluruh gereja d indonesia dibakar oleh penganas2 islam laskar hihad..lihat la skrg d ambon agama kristian d sapu bersih...

    AZHAR MANSUR senyap2 masuk kritian kerajaan x tahu he..he...dia lari d uk ikut isteri dia siap lg masuk dlm gereja.....syukur kepada allah kerana membuka mata org buta...shallommmm...

     
  • At 3:32 PM, Anonymous Anonymous said…

    uik saya respect la ko bro kita tengok ja si anti-chris apa jawab dia lepas ni...he..he...ho...ho...ha...ha....wakakakakak.....

     
  • At 3:35 PM, Anonymous Anonymous said…

    si AZHAR MANSUR ketika dia berlayar jesus menyelamat kan dia,seperti dlm al-kitab jesus berjln d atas air menyelamatkan rasulnya,muhammad adakah mcm tu?

     
  • At 3:36 PM, Anonymous Anonymous said…

    taikkkk la klu ada,mo ikut2 ja mcm nabi isa tu..yg dia tahu apa berperang adalah...jihad mariiii...

     
  • At 3:38 PM, Anonymous Anonymous said…

    WOI ANTI-CHRIS BILA LA NI MAHU 1 BY 1..ADA BERANI KA? POTONG LA KONTOL KO BERI MAKAN ANJING.....BAWA GENG BAH,KO PILIH LA VODOOO SPELL KAMPUNG ATAU SIHIR QURAN KAMU ATAU KO BAWA GENG ISLAM JIHAD?

    KO SIAP SEDIA LA KO TUNGGU KONTOL KO SYA KASI PINDAH PERGI DAHI KO,PA KO RASA OREN HA....HA.......

     
  • At 3:41 PM, Anonymous Anonymous said…

    pengecut bah c anti-chris ni ayam2.d sini dia kuat la cuba la klu kamu berjumpa mati katak la kaw....jaga bisa taw klu buatan2 kampung pandai gila owh...ngam la tu kasi pindah kontol dia dahi dia tai palat la ko ingat senang ka mo kasi baik tu,jumpa bomoh dia lg tdk tahu tu...quran lagi yg ada jin tu sorry la..sudah la ayart mcm tulisan cakar ayam org buta huruf ayat dia lg kedengaran macam org mabuk bercakap...teda2 bah...

     
  • At 3:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    ya tuhan ya ampun,sudah la kamu tu bergaduh tidak baik bagus masing2 ambil tahu pasal agama sendiri lagi bagus,mcm ni ka 1MALAYSIA?....So berdamai la sebelum kamu didamaikan.....he..he...

     
  • At 3:44 PM, Anonymous Anonymous said…

    amacam ada berani ka ,sya pun maw join ni mahu hentam muka si anti-chris...mana dia tu jaga dia!!!!

     
  • At 3:45 PM, Anonymous Anonymous said…

    uiiii,ganas2 kamurang ni,bleh join ka belasah si anti-chris?

     
  • At 3:45 PM, Anonymous Anonymous said…

    bleh ba masuk ja ramai2 kita hentam si anti-chris..

     
  • At 3:47 PM, Anonymous Anonymous said…

    mari kita ramai2 menghapus kan anti-chris!!!!

     
  • At 3:47 PM, Anonymous Anonymous said…

    ya mari he..he...

     
  • At 3:54 PM, Anonymous Anonymous said…

    bodoh btul la ko ni anti-chris tidak masuk akal langsung!!!!!!!

    anti-chris said:kenapa perlu ada NEW "TESTIS"MAN KALAU OLD "TESTIS"MAN ayat dari Tuhan...dan terdapat jugak percanggahan dianatara kitab2 tersebut....tapi betul jugak perempuan manalah nak TESTIS yang dah tua....hehe

    percanggahan apa tu la ko paLUI ko tdk faham tu la org islam sudah dpt jawapan maw kasi salah lg percanggahan konon cakap saja klu kamu tu lg karut dari kartun ultraman ha..ha...

     
  • At 3:55 PM, Anonymous Anonymous said…

    tu la telingung kan sudah la palui bodoh lg...harap ko mati awal la teda guna ko idup klu maw jd anti-chris tp tdk bertidak boom sana sini ka,bagus ko mati ja la potong la lolokkk kauuuu.....sya taw ko teda lolok...

     
  • At 3:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    ha..ha... teda lolok patutla dia ckp old testis rupa2nya dia ni teda tetis mingkin???

     
  • At 11:00 PM, Anonymous anti-crist said…

    OK: AZHAR MANSUR senyap2 masuk kritian kerajaan x tahu he..he...dia lari d uk ikut isteri dia siap lg masuk dlm gereja.....syukur kepada allah kerana membuka mata org buta...shallommmm...

    OI: Korang mesti bangga dengan cerita tersebutkan aku hanya menjawab bahawa Iblis/Syaitan akan menyesatkan masnusia sehingga harikiamat....memang tak dinafikan sekarang banyak yang murtad dari Islam...Sebabnya iman mereka tak kuat dan ia banyak terjadi adalah disebabkan kewangan...orang kristian banyak menggunakan wang untuk memudahkan orang convert to christian..

    Bodoh : ko sendiri la periksa koran kamu tu ada tu jin sana jan la ko tembirang sana,koran tu hari2 sya pijak teda apa2 terjadi pun..

    Bodoh: dan juga quran mengcopy and paste yg konon nya disempurna kan. sedangkan BIBLE telah disempurnakan terlebih dahulu..

    aku menjawab : coba ko beri contoh ayat mana copy n paste dari bibble..hehehe...jangan sebut2 je..

    Bodoh: tidak mungkin orang yang menyempurnakan qoran orangnya yg mengakui diri adalah seorg yg buta huruf "ikhro"ertinya "sya buta huruf" cuba la fikir tidak mungkin malaikat jiblil tersalah pilih nabi sedangkan muhammad tidak tahu menulis dan membaca.

    Aku menjawab : ko sendiri yang jawab memang bukan Nabi Muhammad yang menyempurnakan ayat Al-Quran dan oleh sebab itulah Nabi Muhammad s.a.w dipilih untuk menjadi Nabi terakhir untuk mengelak rasa was-was yang Al-Quran ditulis oleh manusia...Ikhro=bacalah bukan "aku buta huruf"yang dikatakan oleh orang bodoh cm ko tu...

    bodoh: quran pun ada menyebut "ikuti la isa al-masih dia adalah jalan yg lurus"dalam quran pun byk menyebut nama nabi isa.

    aku menjawab: Coba ko tolong aku dari ayat mana 2..Nabi Isa memang banyak disebut didalam Al-Quran tak dinafikan lagi...ini kerana bibble korang dah kena PLASSING....

    Kenapa Al-Quran ada Jin?
    kalaulah ada jin kenapalah kami orang Islam masih berpegang teguh dengan kitab yang tak pernah diubah dan tak akan dapat diubah sehingga hari kiamat tersebut...

    tengoklah Youtube ini taip : Old Testament Proves New Testament Full of False Doctrines!

    minta maaf pada semua yang sakit ati..
    Thank q sampai berjumpa lagi...

     
  • At 11:03 PM, Anonymous ex-Christian said…

    aku adalah mantan kristiani,setelah aku pahami makna dan arti dari setiap ayat-ayat di dalam injil,ternyata ketuhanan yg ada di dalam injil adalah imajinasi dari salah seorang muridnya yg bernama Paulus.Paulus adalah seorang pemikir pada jaman itu.Dan ia sendiri yg menciptakan kepalsuan tentang Yesus.Sedangkan Yesus sendiri tak pernah mengakui dirinya adalah tuhan.Namun ia selalu menunjuk kepada ALLAH SWT yg menjadi sembahan umat manusia.Juga tentang adanya nabi akhir jaman,juga tertulis di Injil pada kitab kejadian(maaf saya lupa pasal dan ayatnya)bahwa akan lahir seorang nabi dari keturunan Ibrahim Saw,pada akhir jaman.Bukankah itu adalah tanda dari kelahiran nabi besar kita???
    Bila kita tak percaya kepada yg nyata,bagaimana mungkin kita mempercayai kepada yg tak nyata?
    Rasul adalah nyata dan terbukti keberadaannya.Lantas bagian manakah dari Al Quran yg dapat kita sangkal???
    Maaf bila saya terlalu berani,tapi ini hanyalah sedikit kisah yg mungkin dapat membantu saudara-saudara kita agar mereka sadar bahwa Yesus bukanlah Tuhan.
    Namun dalam Islam,Isa Al-Masih mendapat tempat yg lebih tinggi.Yaitu salah seorang utusan ALLAH yg menyebarkan berita tentang kebenaran Islam.
    Sungguh,karena itulah saya masuk Islam.
    Salam saya kepada semua yg mendengar kebenaran ini

     
  • At 7:33 PM, Anonymous Anonymous said…

    megarut ja kamurang ni tidak pernah sya dengar convert to christian saja truss di beri wang,memang bijak buat2 cerita2 bodoh...memang tidak masuk akal la cerita ko ni anti-chris jangan la ko tembirang sana....

     
  • At 7:36 PM, Anonymous Anonymous said…

    ini lagi ni ec-kritian sesat ni,mana ko copy cerita ni,memang ko samaa si anti-chris ni pandai mereka2 cerita tidak ada dlm al-kitab mengatakan paulus berbuat demikian...fikir guna otak bukan kepala lutut lolzzzzz....

     
  • At 7:37 PM, Anonymous Anonymous said…

    kesaksian penipu sama ja mcm si ustaz tajuddin ostman....ex kristian?
    teruskan la sesaksian penipuan kau itu...

     
  • At 7:41 PM, Anonymous Anonymous said…

    OI: Korang mesti bangga dengan cerita tersebutkan aku hanya menjawab bahawa Iblis/Syaitan akan menyesatkan masnusia sehingga harikiamat....memang tak dinafikan sekarang banyak yang murtad dari Islam...Sebabnya iman mereka tak kuat dan ia banyak terjadi adalah disebabkan kewangan...orang kristian banyak menggunakan wang untuk memudahkan orang convert to christian..

    palui betul la ko ni anti-chris!!!murtad?itu ka ayat paling power bagi kamu????asal murtad saja kena disesatkan iblis dan syaitan la konon kristian adalah 1 agama bodoh!!!!

     
  • At 7:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    apalah ko ni anti-chris...itu saja ka ko bleh jawab,betul ka tu?????quran ko sendiri pun x ajar begitu ko sendiri yang cipta quran ko mungkin ni kan????memang ko islam sesat!!!lolzzz...

     
  • At 7:46 PM, Anonymous Anonymous said…

    wat the fucking ex-kristian!!!!klu tdk silap sya org yg sama juga ni membuat kesaksian palsu..memang btl paulus tidak pernah pun berbuat sedemikian.goncang sikit tu kamu punya otak baru ckp..jangan sembarangan saja.,..btl ka ni asal masuk kristian ja kena bg duit???memang tidak sedar diri la.org islam lgf sendiri memberi wang untuk memeutadkan kristian di beri RM500 jan la ko kelentong sana...pukimah mama ko la sana...

     
  • At 2:07 AM, Anonymous Anonymous said…

    klu mahu masuk islam kena pergi muis dan jaiz,pastu ucap shahadah pastu dpt hadiah RM500.senang kan tarik org kristian masuk islam...

    so sepa sebenarnya main kotor????

     
  • At 2:07 AM, Anonymous Anonymous said…

    palui kan...tu la len kali anti-chris jan byk ketentong...

     
  • At 9:00 AM, Anonymous Anti-crist said…

    Orang kristian yang bodoh lagi sombong......Jaiz mana yang buat cmtu....?coba ko bagi tau kat aku....Coba ko tanya sendiri orang kristian yang masok Islam adakah mereka masuk adalah kerana wang atau kerana mereka telah menemui kebenaran yang nyata....Dia orang tak nak lagi menyembah Jesus yang bercawat disalib itu dan mereka pereka percaya bahawa Tuhan itu satu dan bukannya TRINITI....Memang benar Jesus dilahirkan tidak berbapa..itu memang ajaib....tetapi kenapa korang tak sembah ADAM yang dijadikan tidak berbapa dan ber"ibu"?adakah Kristian adalah agama yang benar?kenapa banyak sangat kristian yang kitabnya berlainan sedangkan agama Kristian adalah yang korang anggap benar?

     
  • At 10:55 AM, Anonymous Anonymous said…

    ko memang bodoh x tahu pasal asal usul kristian dan tritinas,kamu masi bodoh lg x tahu apa2....

    Orang kristian yang bodoh lagi sombong...

    -mcmana ko taw kristian bodoh lagi sombong.klu taurat dan injil tdk d turun kan dahulu tempat siapa kamu maw copy and paste.kamu la tu bodoh sudah d sempurnakan maw lg kasi sempurna.kan kamu lg 100% bodoh,sama sombong anjing tdk bleh pegang maka allah juga yg mencipta anjing,kamu sendiri menghina makluk ciptaan allah sama jua mcm tue babi haram konon,klu haram napa jua allah mencipta haiwan tu?tu la ko ni bgus ko hentak ja kepala ko d batu ka d lantai ka baru ko pandai.dlm bible mengharamkan babi tp tdk sampai juga mahu menghina makluk ciptaan allah.ketahui la yahudi dan nasrani tidak mungkin akan menerima agama islam sebab agama kamu langsung x masuk akal org bodoh bleh jd nabi,kenapa org islam dlm dunia ni smua 100% pandai. bodoh jua kan mcm ko.ko berdoa la ada ka ko truss pandai muhammad tu pun mcm ko jua ba manusia biasa ja suka bunuh sana sini jihad sana sini ok la ko ikut la jejak d mohammad sial ko tu...

    Jaiz mana yang buat cmtu....?coba ko bagi tau kat aku....

    -jangan la ko byk kelentong sana .ko ingat sya bodoh mcm ko ini malaysia la bro negara islam.x payah ko menipu tu la cara org islam ucap shada brapa kali truss masuk islam nah RM500,Klu dulu thn 70an masih lg datu mustapa hj harun.cra dia orang dusun semua mesti masuk islam kena bg rumah,wang haiwan ternakan.senang kan bro..ko ingat sia tdk taw tu zaman datuk2 sya bah 2..tp skrg taik la dusun d sabah ikut btul ajaran islam ada jua p main judi sabung ayam,mkn babi,main nom eko dorang lg no1..apa lg ko mo kelentong sama sya...

    Coba ko tanya sendiri orang kristian yang masok Islam adakah mereka masuk adalah kerana wang atau kerana mereka telah menemui kebenaran yang nyata....Dia orang tak nak lagi menyembah Jesus yang bercawat disalib itu dan mereka pereka percaya bahawa Tuhan itu satu dan bukannya TRINITI....

    -bodoh la ko ni,ini malaysia la bro..bkn indonesia.ye la org miskin d beri duit convert to islam senang ja.masuk kampung ke kampung beri peruntukan konon pastu ambil la kesempatan bila la konon surau Al-BODOH..ko masih x faham apa itu tritinity.ko taw ka ko bodoh bah..suka ikut ckp mulut org ja x pandai siasat sendiri..allah itu di anggap bapa,putra dan roh kudus...malas sya mo kasi terang sama ko ni ko ndak paham juga still bodo juga... makin d terang makin d antah tu la bodoh kan...

    .Memang benar Jesus dilahirkan tidak berbapa..itu memang ajaib....tetapi kenapa korang tak sembah ADAM yang dijadikan tidak berbapa dan ber"ibu"?adakah Kristian adalah agama yang benar?

    -ya memang benar quran kamu sendiri mengakui menyuruh bahawa "ikuti isa al-masih dia adalah roh allah dan jln yg lurus"bkn bermaksud yesus kami sembah dia adalah nabi yg paling disayangi oleh allah tengok ja dlm bible quran byk menyebut nama yesus@isa,adam diciptakan allah dr debu made in dust.buat pa maw sembah bodoh bah ko ni tu la sia bilang.adakah agama kritian agama yg benar,bodoh jua ko ni,klu x d turunkan taurat,zabur,injil mana ada wujud agama kristian sedangkan yahudi,samawi dan nasrani mengakui mereka adalah kristian.tetapi ganjil wujud agama baru yg kolot..bodoh an...

    kenapa banyak sangat kristian yang kitabnya berlainan sedangkan agama Kristian adalah yang korang anggap benar?

    - kenapa la sya layan org bodoh mcm ni,mana ada berlainan cuba ko beritaw sya apa yg berlainan,cuma versi ja berlaianan iaitu dr segi bahasa,versi bahasa melayu,bi,versi cina@tamil apa plak yg berbeza????kamu la tu yg berbeza terlampau byk ikut imam2 berlainan madzab ada yg boleh berperang bunuh suci la konon mcm sial.itulah ayah pin tu ajaran sesat salah 1 dr kamu org islam selalu ego fikir mereka gagah konon..bleh jd nabi mcm sial...sial la ko anti-chris...bgus ko cium pantat babi..

     
  • At 10:57 AM, Anonymous Anonymous said…

    bodoh betul org islamini suka bercakap sembarangan suka sangat cari nahas.suka cari pasal.memburuk2kan agama org ketahui la orang yg bodoh tetap bodoh mcm anti-chris bodoh idiot,lolzzzzz....

     
  • At 10:58 AM, Anonymous Anonymous said…

    bagus fren jan ko layan no urang ni,klu bodoh,bodoh jua tu,anto-chris kan mana taw apa2 yg dia yahu anti saja..

     
  • At 11:03 AM, Anonymous Anonymous said…

    WOI BILA LA NI 1 BY 1 LAMA SUDAH SYA TUNGGU NI,MINTA PECAH KEPALA KA,KLU KOO ISLAM SEJATI SANGGUP MEMPERTAHAN KAN AGAMA KO MARI LA BERBUNUH BAH KITA AMACAM?ADA BERANI JIHAD BAH?HALAL KAN JIHAD KAMU ITU BAH APA LG 1 BY 1 LA....D MANA KOO TINGGAL,..BAH JUMPA KITA PLAN LA CEPAT SYA TDK SABAR2 LG MAHU KASI PECAH MUKA KOO NI...GAMBAR KOO ADA SUDAH SYA PRINT TINGGAL SYA MAHU BLIK KAMPUNG LAGI .JAGA LA KOOO SANA NANTI KOO BANGUN PAGI2 KEMALUAN KOO TERPINDAH PERGI DAHI KOOO....NANTI SYA TIUP2 KOOO....OK KA ISLAM SAMA ISLAM BAH JIHAD SAMA JIHAD...BAWA LA KOOO BOOM SEDIA...FUCK YOU LA I WAIT!!!!!

     
  • At 11:05 AM, Anonymous Anonymous said…

    buli tahan islam sama islam fight,i cant' believe it sepatutnya islam sama kristian yg bergauh ganjil wakakakak.....

     
  • At 11:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    SAYA BUKAN APA GERAM BTUL SYA DENGAN SII ANTI CHRIS NI,EGO JA BESAR,TAPI PENAKUT BAH APA LAGI TIUP2 LA,SAYA PUN MAHU COPY NI GAMBAR DIA D FACEBOOK...NANTI DIA PECAH MUKA DIA TUE...

     
  • At 11:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    MARAH NAMPAK HE..HE..

     
  • At 9:49 AM, Anonymous anti-crist said…

    babi mennyoal : mcmana ko taw kristian bodoh lagi sombong.klu taurat dan injil tdk d turun kan dahulu tempat siapa kamu maw copy and paste.

    aku menjawab : aku just tujukan kristian yang bodoh sombong hanya untuk orang kristian cm ko n orang kristian yang nampak pandai sebenarnya SAMPAH...tengok jelah apa yang korang taip..HANYA SAMPAH..Pasal copy n paste...boleh ko bagi tau aku ayat dlm alQuran apa dicopy n paste dari bibble n taurat ubahan manusia yang mabuk sekarang...(tiada lagi kitab taurat dan injil yang asli yang diturunkan oleh Allah sekarang semuanya HAMPEH)jangan cakap je...tunjukkan bukti sekali kalo nak berdebat..

    Babi mennyoal lagi : kan kamu lg 100% bodoh,sama sombong anjing tdk bleh pegang maka allah juga yg mencipta anjing,kamu sendiri menghina makluk ciptaan allah sama jua mcm tue babi haram konon,klu haram napa jua allah mencipta haiwan tu?tu la ko ni bgus ko hentak ja kepala ko d batu ka d lantai ka baru ko pandai.dlm bible mengharamkan babi tp tdk sampai juga mahu menghina makluk ciptaan allah.

    aku menjawab : ko sendiri yang jawab tak ka bodoh namanya tu bibble sendiri melarang kenapa diendah,tulah aku cakap bibble korang ibarat cerita sejarah dulu kala bukannya kitab.....kenapa Allah menciptakan haiwan haram itu?mestilah ada sebabnya dan mesti ada akibatnya...babi ko tau sendirikan haiwan tu pengotor mkn tahi sendiri dan kandungan daging mempunyai kuman atau bakteria yang tak akan mati walaupun dibakar dan boleh membawa penyakit..

    bodoh sombong: ketahui la yahudi dan nasrani tidak mungkin akan menerima agama islam sebab agama kamu langsung x masuk akal org bodoh bleh jd nabi,kenapa org islam dlm dunia ni smua 100% pandai. bodoh jua kan mcm ko.ko berdoa la ada ka ko truss pandai muhammad tu pun mcm ko jua ba manusia biasa ja suka bunuh sana sini jihad sana sini ok la ko ikut la jejak d mohammad sial ko tu...

    Aku menjawab : Ko tak masok islam aku tak kisah la coz banyak lagi orng Christian n Jews masok islam contohnya di US dalam setahun dianggarkan 100,000 orang convert to Islam...ko ingat Nabi Muhammad suka2 ke berjihad...?Beliau berjihad semata-mata kerana Allah untuk menegakkan agama Islam..ko cari buku2 Islam baca lah...tiada paksaan..

    orang christian : jangan la ko byk kelentong sana .ko ingat sya bodoh mcm ko ini malaysia la bro negara islam.x payah ko menipu tu la cara org islam ucap shada brapa kali truss masuk islam nah RM500,Klu dulu thn 70an masih lg datu mustapa hj harun.cra dia orang dusun semua mesti masuk islam kena bg rumah,wang haiwan ternakan.senang kan bro..ko ingat sia tdk taw tu zaman datuk2 sya bah 2..tp skrg taik la dusun d sabah ikut btul ajaran islam ada jua p main judi sabung ayam,mkn babi,main nom eko dorang lg no1..apa lg ko mo kelentong sama sya...

    aku menjawab ; Kalo betul lah kata ko tu aku tak tau la...Coz TIADA PAKSAAN UNTUK MEMELUK ISLAM...tak dinafikan memang banyak orang Islam yang tak ikut ajaran Islam yang betul sekarang ini kerana oleh sikap mereka yang sambil lewa dan dari ayat ko juga aku tau bahawa Islam tak ajar mereka melakukan sepekara begitu...

    penat la nak berjawab ngan korang pasni aku sambong..coz soalan korang seperti menghentak kepala sendiri...

     
  • At 7:27 PM, Anonymous Anonymous said…

    well done anti-chris,nampaknya koe melepaskan geram koe d sini,memang bgus,kata2 sembarangan koe tu pun memang bgus juga ,bgus untuk koe ja la.jawapan dia semuanya ada di atas dr mula lg.sudah brpa kali pegunjung blog d sini berdebat pun x d ambik peduli,we a christian told you once,you told us twiste.so mcmana tue?berdepatan kaw ni berulang2....ramai da yg malas berdebat ngan koe ni tdk pandai paham2 langsung kaw hanya berdebat untuk penghinaan dan kata2 kesat.sya x dpt menjawab soalan koe sbab x masuk akal langsung..dr mula sampai ke akhir memang tu jak soalan ko x pandai habis.kami da muak da,seorg la ko berdebat d sini teruskan melepaskan geram koe tue...gud luck..

     
  • At 3:00 PM, Anonymous anti-crist said…

    ko pelik dahla aku ditanya 2 kali aku jawab la 2 kali.....kan ka bodoh namanya tu....atas kebodohan itu aku jawab la jugak......ish2....with the name of Jesus use cawat....do u know i need a paint....

     
  • At 9:01 PM, Anonymous Anonymous said…

    pe susah,tengok la ble dh mati nnti,sp masuk hell,sp msk syurga,senang cte,xyah kecoh2,dh mati nnt bru kowg taw agama pe yg betul,tp ms 2 dh terlambat la,mati hnya sekali,ms hidup pikir2 la ble ms dh mati nnt

    xpyh nk kutuk2 agama,kowg ade kepercayaan msing2,cuma owg yg xde moral je buat2 cte nk suruh kite gaduh psl agama,nk buat kite berpecah,so bg owg yg bijak pandai,bnde2 cmnie buang ms je

    pk2 la saudara2 sekalian,hormatilah agama dan bangsa2 lain

     
  • At 4:03 PM, Anonymous Anonymous said…

    tu la c anti-chris ni teda akal langsung,uranf p sembahyang subuh dia masih lagi d atas katil bermimpi...wakakakak...

     
  • At 10:58 PM, Anonymous Anonymous said…

    lol Kundasang tu di Sabah.. Bukan di Srwk. Tu si kawan cuma bagi contoh. Dia bukan bilang Kundasang tu di Srwk... Stupid anti-crist... sah mata juling o ko ni. lol

     
  • At 3:18 PM, Anonymous Anonymous said…

    hey, im from sabah and i am MUSLIM!! there's no such thing that MUSLIM from rural area are allowed to eat pigs...

    to everyone, please use nice words.. the things u said reflect ur real personality.. i dont think when u use nasty words, ppol will be convince to any of ur contention or argument..

    anti-christ, continue what u have started.. its up to them whether they want to accept it or not.. atleast we already do what we can.. the rest is their problem with ALLAH S.W.T..

    YA ALLAH, BUKAKANLAH PINTU HATI MEREKA YANG JAHIL INI.. MUDAH-MUDAHAN MEREKA AKAN BERTEMU DENGAN KEBENARAN.. ALLAHUMMA AMIN..

     
  • At 10:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    At 3:00 PM, Anonymous anti-crist said…
    Anonymous memang bodoh, tengok lah kenapa sister2 di gereja tak boleh kahwin? sebab puki dorang sudah hancur di amput oleh pederi2 di gereja silih berganti.

     
  • At 9:02 PM, Anonymous keroro said…

    To the Christians:

    daripada kita bertekak2 mau tunjuk siapa betul siapa salah, lebih baik kita diam, dan berdoa....itu yang agama kita ajar...

    To the Muslims:

    kita xtahu lagi siapa yg benar siapa yang salah..belum ada lagi orang yang dah mati bangkit kembali nak bagi tau siapa yang betul...jadi, cukup2 la nak memburukkan org lain, takut nanti terkena diri sendiri..lagipun, bertekak dan saling maki memaki hanya menunjukkan bahawa kamu lebih lemah dari org yg dimaki itu...

    yg Christian pun, jgn la mau balas2 memaki, xda guna juga, makin marak api kemarahan jak....baik lg kita berdoa, sekurang2nya xjuga tambah dosa pasal memaki..

     
  • At 11:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...
    Anonymous! BAGI LAH SIA NOMBOR EKOR!!!

     
  • At 1:21 AM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Anonymous said...
    awang ridzwan mata sepet gigi terkeluar(macam orang bohoh),

    BIARPUN GIGI SAYA TERKELUAR TETAPI SAYA SELALU KENA NOMBOR... SEKARANG SAYA SUDA JADI ORANG KAYA. JANGANLAH KITNIP SAYA...

     
  • At 11:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    SAYA BERBANGGA BIAR PUN GIGI SAYA TERKELUAR MACAM HALIMAH JONGANG TETAPI SAYA BANYAK PEMINAT DAN SAYA BOLEH MENJADI SEORANG ARTIS YANG DISUKAI RAMAI.

     
  • At 12:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Anonymous!!! SAYA MO JUMPA DENGAN KO ONE BY ONE, SAYA MO TENGOK BERAPA PANJANG KO PUNYA BATANG PELIR JIKA DIBANDINGKAN DENGAN SAYA, KO PUNYA PELIR TIDAK ADA MAKNANYA SEBAB PELIR KO BANYAK TAHI PALAT.

     
  • At 11:35 AM, Anonymous Anti-crist said…

    Itu lah orang kristian dah tahu kena seleweng paulus masih lagi nak sembah jesus....Tengok je Kristian yang di haram dihalalkan.....ok ke cmtu....lepas tu tengok pulak kelemahan dan kekurangan orang lain...kalo sendiri tu tak perfect jangan lah nak memburukkan orang lain...Jesus tak ajar cmtu...maybe Paulus korang ajar cmtu....cuba-cubalah mengkaji betul2 apa perbezaan antara ajaran Nabi Isa dan Paulus...jangan main baca n ikut Paderi je.....apa da...Jom Berdebat lagi...lama dah aku tak berdebat ni...hehe

     
  • At 7:52 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Betul tu Anti-crist....Anonymous ni memang bodoh makan taik puki jer. saya mintak nombor ekor pun dia tak mau kasi. Bodoh punya Anonymous...

     
  • At 3:39 PM, Anonymous islam adalah benar said…

    saya bukan nak gaduh. saya cuma nak cakap islam adalah agama yang benar.
    supaya sesiapa yang tidak bersaksi tiada tuhan melainkan allah dan bersaksi kepada nabi Muhammad sollallahu alaihi wasallam sebagai pesuruh Allah sedar dan bertaubat.

    pintu taubat sentiasa terbuka sehingga hari kiamat.
    nabi isa yg kamu kata yesus itu pn islam..kenapa kamu pandai2 tukar agama dia?..jd kristian pula..

    mari kita lihat ...

    Jika Yesus memang “tuhan”, mengapa ia sendiri justru tidak menyatakan dirinya sebagai “tuhan”, tetapi sebagai “utusan” tuhan/Allah semata, bukan tuhan apalagi anak tuhan. Patut dipertanyakan apakah selama ini Yesus memang sengaja dituhankan oleh segolongan orang yang kemudian menyebar, padahal Yesus sendiri tidak menyatakan sebagai tuhan!! Bukan kah ini berarti suatu kebodohan dan pembodohan??

    · Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diri-Ku sendiri; Aku menghakimi sesuai dengan apa yag Aku dengar, dan penghakiman-Ku adil, sebab Aku tidak menuruti kehendak-Ku sendiri, melainkan kehendak Dia yang mengutus Aku.(Yohanes 5:30)

    · Jawab Yesus kepada mereka:“Ajaran-Ku tidak berasal dari diri-Ku sendiri, tetapi dari Dia yang telah mengutus Aku. Barangsiapa mau melakukan kehendak-Nya, ia akan tahu entah ajaran-Ku ini berasal dari Allah, entah Aku berkata-kata dari diri-Ku sendiri. Barangsiapa berkata-kata dari diri-Nya sendiri, ia mencari hormat bagi dirinya sendiri, tetapi barangsiapa mencari hormat bagi Dia yang mengutusnya, ia benar dan tidak ada ketidakbenaran padanya.(Yohanes 7:16-18)

    - Dua ayat tersebut jelas berkata bahwa subjek Aku (Yesus) adalah seorang “utusan” semata, bukan tuhan atau anak tuhan! Pada ayat yang terakhir diatas, Yesus dengan terang menyatakan bahwa “barang siapa” yang berkata selain seperti yang dikatakan Yesus (tidak menyatakan-nya sebagai “utusan tuhan”) maka orang tesebut hanya mengada-ada (mencari hormat bagi dirinya sendiri), tetapi jika orang tersebut menyatakan bahwa Yesus adalah “seorang utusan” Dia (Tuhan/Allah) maka itulah hal yang sebenar-benarnya. Jadi jika kenyataan dan penjelasannya demikian, manakah sebenarnya yang salah,“Yesus” atau “isi ayat bible” ini??? atau justru umat kristen kan yang sebenarnya salah???


    - Ini berarti, jika yesus dan ayat bible ini yang benar maka kepercayaan kristenlah yang selama ini salah, berarti dari manakah sumber keyakinan kristen selama ini jika ayat bible tak mendukung??? Namun, jika ternyata keyakinan kristen yang dianutselama ini justru benar, berarti siapakah yang mengatakan dan menulis demikian di dalam bible?? Yesus kah atau orang lain kah yang menulis atau mengada-adakannya???

    rendahkan hati dan fikirkan kejadian dalam badan kamu sendiri...baru kamu tahu adanya tuhan yang Maha berkuasa yakni Allah.Allah yang menciptakan kita. jadi kepada Allah jugalah kita sembah dan kembali.

    Al-Quran adalah kitab dari Allah yang terakhir untuk nabi yang terakhir.. yakni nabi Muhammad sollahu alaihi wasallam.

    hanya Allah yang Maha Mengetahui segala-galanya.

     
  • At 5:03 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    betul juga korang cakap tu, tapi beri lah saya nombor ekor 4 digit dan 6 digit...please

     
  • At 5:06 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Saya mempunyai kenalan Bekas Padri Katholik daripada negeri Sabah. Nama
    Kristiannya sebelum menganut Islam ialah Thomas Layden dan kini beliau
    merupakan seorang mubaligh Islam yang sangat gigih menyebarkan dakwah Islam
    kepada Masyarakat terutama golongan Kristian sendiri.

    Bekas Padri Thomas ini berasal dari Sabah dan telah menganut islam pada awal
    tahun 90an. Oleh sebab beliau seorang bekas Padri, dan pernah tinggal
    bersama-sama dengan Pope (John Paul II) di Vatican, beliau sangat arif
    tentang agama Kristian dan sangat arif tentang apa yang berlaku di Vatican.

    Di antara perkara yang dijelaskan kepada saya, dan juga kepada orang ramai
    tentang agama Kristian (Khatolik), ialah tentang Kitab Gospel Of Barnabas,
    yang dianggap oleh pihak Gereja Kristian sebagai apocryphal(dianggap
    meragukan kandungan dan pengarangnya), tentang biara (yang ada di bawah
    tanah Gereja Vatican), Celebacy (Padri dan Nun tak boleh kahwin), bacaan
    talqin, kesah Confession ( memohon ampun) dan sebagainya.

     
  • At 5:07 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Tentang Biara, beliau mengatakan bahawa di Gereja vatican, terdapat sebuah
    biara (Yang namanya Biara-) yang lokasinya agak terahsia. Jalan masuk ke
    dalam biara tersebut hanya berbentuk penutup lubang sahaja, tetapi dalamnya
    merupakan sebuah tempat yang menyerupai istana. hanya golongan tertentu
    sahaja, iaitu calon-calon Padri sahaja yang dibenarkan masuk ke dalam biara
    ini. Oleh sebab itu, padri-padri Kristian Khatolik di seluruh dunia (Yang
    hanya bertaraf Padri ke atas) nescaya pernah sampai dan tinggal di dalam
    biara ini. Dalam biara ini, bakal-bakal padri dan nun bercampur gaul dengan
    bebas, sehingga ada dikalangan

    Nun ini yang mengandung. kandungan Nun ini digugurkan dan dikeringkan untuk
    dijadikan air the Holy Water (Pagi ini, 22.4.98 Jam 8.30 pagi, saya telah
    menghubungi kawan saya itu tentang Holy Water. Ada kenyataan mengatakan
    bahawa Holy Water sebenarnya dibuat di Gereja di sini pada malam PASKA.
    Bekas Padri Thomas, mengatakan benar bahawa di sini pun ada dibuat Holy
    Water, tetapi Holy Water yang ini tidak digunakan sebagai air jampian. Yang
    digunakan sebagai air jampian ialah air Holy Water yang juga di buat pada
    malam PASKA, tetapi menggunakan air daripada larutan janin hasil hubungan
    antara bakal padri dengan nun. Padri dan nun sebenarnya tidak boleh kahwin,
    tetapi sebenarnya mereka telah enjoy seks sepuas hati semasa mereka berada
    di dalam biara. kalau tidak percaya, sila tanya Padri Katholik yang
    berhampiran dengan anda.

     
  • At 5:08 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Padri tidak boleh bohong! tidak boleh marah! kalau bohong , kalau marah,
    berdosa, kalau berdosa siapa yang akan mengampun dosa kerana hanya padri
    sahaja yang boleh ampun dosa. Pope sendiri walaupun tidak kahwin, tetapi
    beliau mempunyai ramai pembantu-pembantu wanita!.(Cuba bayangkan!). Bekas
    Padri Thomas juga mengatakan bahawa, keimanan seseorang terhadap Jesus
    Christ sebagai Reedemer juga meningkat apabila berada di dalam biara kerana
    seolah-olah pada masa itu terbayang dimata mereka kehadiran Jesus Christ di
    sana.

    Bagaimana Jesus Christ, sebagai seorang anak Tuhan boleh beserta dengan
    mereka yang melakukan maksiat! Biasanya yang selalu bersama-sama dengan
    pesta maksiat ialah Syaitan dan Iblis. Bekas Padri Thomas juga ada
    menceritakan kejadian yang melucukan ketika beliau sedang giat berdakwah
    menyebarkan agama Kristian di Indonesia. Pada suatu hari, beliau telah
    dipanggil oleh seorang doktor dari sebuah hospital. Beliau dipanggil oleh
    doktor tersebut kerana di hospital tersebut ada seorang penganut agama
    Kristian yang sedang nazak. Doktor mengatakan bahawa pesakit tersebut tidak
    ada peluang untuk hidup. lantas beliau meminta bekas Padri Thomas untuk
    melakukan sesuatu kepada pesakit ini. seperti kebiasaan yang dilakukan oleh
    bekas Padri Thomas, untuk membisikkan sesuatu ke telinga orang yang hampir
    mati.

     
  • At 5:09 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Menurut bekas Padri Thomas, apa yang dibisikkan ke telinga pesakit (seperti
    yang biasa dilakukannya ) ialah ' Nabi kamu SebenarNya nabi Muhammad'.
    Peristiwa itu menjadi satu peristiwa yang menakjubkan dan melucukan kerana
    pesakit yang hampir mati itu bangkit, dan menjadi kemudian menghebuhkan
    kepada orang ramai tentang apa yang dibisikan oleh bekas Padri Thomas, lalu
    beliau menganut agama Islam.

    Menurut bekas Padri Thomas, bacaan yang dibuat oleh Padri semasa
    mengkebumikan mayat orang Kristian (Khatolik) juga ada menyebutkan bahawa
    nabi yang sebenar ialah nabi Muhammad.

    Bekas Padri Thomas juga ada menceritakan peristiwa bagaimana beliau, yang
    merupakan seorang bekas Padri, selalu sahaja, iaitu pada hari Ahad menerima
    pengakuan dosa (Confession). Satu peristiwa yang amat menyentuh hatinya
    ialah peristiwa di mana pada suatu hari, seorang yang telah kehilangan
    barang telah mengadu kepadanya tentang kehilangan barang tersebut. Beliau
    hanya berkata dan memberi dorongan dan galakan agar orang yang kehilangan
    barang tersebut bersabar.

     
  • At 5:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    Pada hari Ahad minggu hadapannya, seorang lelaki datang kepadanya untuk
    membuat pengakuan dosa (confession). Orang tersebut telah mengaku bahawa ia
    telah mencuri barang orang yang mengadu minggu yang lalu. Seperti biasa
    bekas Padri Thomas, mengampunkan dosa orang itu.

    Peristiwa tersebut telah menimbulkan konflim dalam jiwa nya yang sememangnya
    telah ada dalam dirinya, lalu beliau berkata mana keadilannya! Manakan adil
    bagi seorang yang kehilangan barang, mengadu nasib dan meratab kehilangan
    barang tiba-tiba apabila pencurinya dengan senang diampunkan dosa. Kalau
    bagitu, mudahlah bagi sesaorang melakukan dosa kemudian memohon ampun
    daripada Padri.

    Sekian dahulu. Saya harap kawan -kawan saya dari penganut agama Kristian
    Khatolik tidak terguris hati dengan tulisan ini, kerana saya hanya
    melaporkan sahaja apa yang diceritakan oleh bekas Padri Thomas. kalau tak
    puas hati, sila hantar message pada saya james@... saya akan
    cuba terangkan lebih lanjut peristiwa-peristiwa yang pernah berlaku kepada
    teman saya bekas padri Thomas Layde.

    Sekian.

     
  • At 5:11 PM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    betul juga korang cakap tu, tapi beri lah saya nombor ekor 4 digit dan 6 digit...please

     
  • At 3:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    Between us speaking, in my opinion, it is obvious. I would not wish to develop this theme.

     
  • At 1:40 AM, Anonymous Anonymous said…

    islam adalah yang sebenar benar agama di dunia ini

     
  • At 12:58 PM, Anonymous Anonymous said…

    buktikan islam agama benar???
    klu islam agama benar
    kenapa orang2 islam masih berbuat dosa
    buang anak
    maksiat
    merompak

    islam agama benar??????what the fuck!!!

     
  • At 1:13 PM, Anonymous Anonymous said…

    menang no ekor
    muhammad ada ka ajar ko men nombur????

     
  • At 3:26 AM, Anonymous Anonymous said…

    Kesian ..Hormat smUa agama bHa. Kepercayaan derang kN, terpuLang sama Drg la mau piLih agMA apa bh.BrRuntungla bg derang2 yg daPat hidayah, n kesian la derang2 yg masiH sesat. teLampau ikut nafsu pLa bha kamurang cakap ney..aPa pun, sy tetap akan cakap yg isLam tu agama benar..

    kalau mau cakap isLam tu jahat sbp bnYk org merogol merOmpak smua tu, maCam kristian teda merompak, membunuh smua.. its ppl la yg kC buruk2 agama derang masing2.. jangan salahkan aGama yg derang anuti.
    Kaji agama masing2, kalau mau tau agama mana yg betul2..banyak keLemahan injIl yg baru bha sbnarnya. Kaji btl2.. Kalau btl Isa tu tuhan kamu, naPa sembah anak tuhan, bukan Bapa tuhan?.. Sedih la naBi iSa tu umat2 dya sesat sebap diri dya di anggap tuhan..
    Jangan tanya bukti kebenaran islam, taPi tanya, mana buKti Jesus tu tuhan..?

    sama, SIB lagi.. mCm xda logik kan, agama dia.. sidang injil borneo, jaDi kalau d smenanjung apa la nama dia.. ketara bha kana biKin2 pnya agama..Sy harap la 1 hari nanti, smua orang nampak kebenaran ini smUa.. God Bless!

    tapi sy respek smUa agama jugak!xda agama ajar org cakap jahat n buat jahat. Dari Ko ja tu mau jaDi baik tau jahat.. Peace!

     
  • At 3:08 AM, Anonymous Anonymous said…

    awang ridzwan said...

    ORANG KRISTIAN SEMUANYA BODOH MENYEMBAH PATUNG KENA SALIB, KALAU SUDAH KENA SALIB MANA BOLEH TOLONG ORANG LAGI LAH BODOH. BODOH PUNYA KRISTIAN AGAMA TAHI PALAT.

    BAGI LAH SAYA NOMBOR EKOR 4 DIGIT DAN 6 DIGIT KALAU AGAMA KRISTIAN BENAR2 AGAMA YANG BETUL

     
  • At 8:55 PM, Anonymous Anonymous said…

    Sesungguhnya mmg tidak pernah ada paderi bernama sedemikian,....

     
  • At 12:41 AM, Anonymous Anonymous said…

    kau islam kah kristian kah.....ada tak ajaran tu ajar kita menghina antara satu sama lain???? fikirlah sikit.....nabi x pernah pun ajar umat islam menghina agama org lain walaupun bercanggah dgn islam...x pernah belajar sejarah ke yang nabi sampai duduk setempat dgn org islam di madinah....dan kristian pula...bukan kah commandment jesus terhadap umatnya adalah untuk menyayangi antara satu sama lain sebelum Dia kembali kepada Bapa di syurga.....korang nie mengada betul lah...jgn fanatik sgt dgn agama masing2 lebih2 lagi kita hidup di M'sia and there are more than 1 religion here....so chill down a bit...USE MORE OF YOUR BRAINS THAN THE TALKING...

     
  • At 4:25 PM, Blogger Benjy said…

    Alamak tersesat pula masuk sini ... kekeke

    Aku manusia zaman batu ... aku tak tahu apa korang cerita ni ? zaman aku dulu mana ada islam, kristian dan lain-lain agama ... kita orang memburu je di hutan nak cari makan ... kita tak pernah umpat orang ... membunuh tu adalah sebut nak rebut kawasan .... hehehe so satu hari masa kita gaduh-gaduh rebut kawasan punya pasal tetiba gempa bumi tak kuat dan jatuh satu batu besar iras-iras wajah ziana zain di tengah-tengah tempak kita gaduh semua terdiam tak jadi gaduh ... kita orang terus sembah patung tu ... yang bestnya kita tak payah gaduh2 lagi sebab ada tempat yang disembah supaya tak jadi jahat. Bila anak2 bergadu emaknya akan kata "jangan gaduh nanti batu tu marah ... nanti dia kasi gegar lagi tanah" dan anak anak tu pun tak jadi gaduh sebab takut kan batu tu .... kekekeke

    Hanya cerita biasa untuk kesedaran semua. Aku benjy bergama kristian kerana dilahirkan dalam agama kristian. Kalau aku lahir dalam agama islam maka islamlah aku ... hehehe

     
  • At 6:50 PM, Blogger Lysha Rara said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 9:52 PM, Anonymous Anonymous said…

    Yang beragama islam, kalau nak tau pasal kristian pergi ke http://www.isadanislam.com
    anda akan dapat apa yang anda cari Hallelujah. (malas nak perang type kat sini, buat dosa jer)

     
  • At 12:31 AM, Anonymous Anonymous said…

    John 8: 34-36 Jesus said to them, "I am telling you the truth: everyone who sins is a slave of sin. A slave does not belong to a family permanently, but a son belongs there forever. If the Son sets you free, then you will be really free

     
  • At 12:38 AM, Anonymous Anonymous said…

    To have faith is to be sure of the things we hope for, to be certain of the things we cannot see. — Hebrews 11:1 (GNT)

     
  • At 12:40 AM, Anonymous Anonymous said…

    O LORD, my God, I come to you for protection; rescue me and save me from all who pursue me. — Psalm 7:1

     
  • At 12:41 AM, Anonymous Anonymous said…

    You have heard people say, “Love your neighbors and hate your enemies.” But I tell you to love your enemies and pray for anyone who mistreats you. Then you will be acting like your Father in heaven. He makes the sun rise on both good and bad people. And he sends rain for the ones who do right and for the ones who do wrong. If you love only those people who love you, will God reward you for this? Even tax collectors love their friends. If you greet only your friends, what's so great about this? Don't even unbelievers do that? But you must always act like your Father in heaven.
    Matthew 5:43-48

     
  • At 10:57 AM, Anonymous Anonymous said…

    hahaha kalo kristian sembah patung...jd islam sembah apa?kotak?bawang?...apa yg tu kotak sma bawang dpt tlg kmu?hahaha...then tiap2 ptg teriak mcm org gila...kmu cari tuhan kmu yg ilang ka?mkin sna neraka sda tuhan kmu sbb sbb tlampau bnyk bini buat maksiat...smpai skg umat2 dia semua ikut buat maksiat buang anak...hahaha msg nie hanya utk org yg bkan amalkn 1m mcm korang...kalo ada org sabah yg mcm tu jga bgus p kl sja la jgn kasi rosak sabah...sabah aman damai 1M

     
  • At 7:25 PM, Anonymous Anonymous said…

    Ya Tuhan,ampunilahh mereka sebab mereka xtahu apa yg mereka perbuat..Tuhan memberkati ..Amen:)

     
  • At 11:01 AM, Anonymous Anonymous said…

    Dear my beloved friends (Christian and Muslim).

    Read this article and judge yourself. http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Jesus-Muhammad.htm

     
  • At 2:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Islam and RC are same company. Fact.#

     
  • At 1:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    manusia mmg cepat berubah, mudah lupa n selalu melakukan dosa serta kerosakan.. manusia juga ada berlaku revolusi, dr zaman batu hingga ke zaman moden sekarang..sbb itu Tuhan menurunkan nabi2 Nya untuk membetulkan akidah manusia..ada jaraknya beribu tahun,beratus tahun dan ade yg beberapa tahun shj..Nabi diturunkan utk membetulkan manusia agar menyembah Tuhan yg mencipta..so dlm dunia ni sepatutnya ada 1 tuhan dan 1 agama shj..bila akidah n agama itu rosak,tuhan akan menurunkan nabi nya utk memperbetulkan kembali..wujudlah kitab zabur,taurat,injil dan al-quran..kitab2 ini adalah bukti kepada kewujudan tuhan,nabi dan agama..dlm kajian dan pemerhatian saya..kesemua kitab2 ni ada menceritakan tentang masa lampau dan masa depan..cerita tentang nabi terdahulu,kemunculan nabi yg akan dtg dan ancaman menjelang hari kiamat..kalau sesuatu kitab itu suci tanpa ade perubahan oleh manusia,kita akan mendapat segala info ini.. kitab taurat telah diubah kerana tiada menceritakan tentang kehadiran Isa tetapi ada menceritakn tentang hari akhirat..Injil or bible juga telah diubah kerana tiada menceritakan tentang kehadiran Muhammad/Ahmad dan agama yg di bawanya tetapi ada menceritakan tentang hari akhirat..kalau Islam n Muhammad itu tidak benar, dalam bible sendiri akan nyatakan..bible sendiri akan menerangkn siapa itu muhammad dan agamanya sbb Tuhan maha mengetahui..mesti ada larang utk tidak mengikut Muhammad n islam dlm bible..tp itu tiada seperti ada chapter yg hilang..tetapi cerita akan dtg seperti ancaman di hari kiamat ada diceritakan..tidak perlu berversi2 krn tuhan tidak akan buat silap..al-quran pula,ayat2 nya dijamin Tuhan tidak akan berubah sampai hari kiamat..ambillah mana2 ayat arabic nya dan bawalah satu dunia,mesti sama bacaan dan bunyi nya..kalau ambil yg translation nya mmg berbeza sedikit sbb setiap org mempunyai ilmu dan pemahamannya tersendiri utk translate kan ayat arabic itu ke bahasa masing2...alquran ada melarang mengikut yahudi n nasrani(kristian)..menceritakan kisah nabi2 terdahulu,menceritakan tentang Isa,bagaimana tuhan menyelamatkn nya tanpa di salib..Tuhan memuliakan Isa,dia tidak mati disalib tp diletakkan disyurga dan akan turun kembali ke dunia pada hari kiamat utk membunuh Dajjal..cerita pasal dajjal dlm bible pn telah diubah..mcmane Muhammad nk copy/paste dr taurat n injil sedangkn dia sendiri buta huruf..Tuhan menjdi kan Muhammad buta huruf krn tidak mahu dituduh membaca dr taurat dan injil.ini sebagai bukti yg segala ilmu yg dia dpt drpd tuhan semata2...buat kajian dulu sebelum mgatakn sesuatu tidak baik..

     
  • At 7:57 PM, Anonymous Anonymous said…

    MUHAMMAD VS JESUS~ muhammad berbini sebanyak 13 orang!!!!!!.... ibu kepada anak angkat pun dikebas..:) im reading a book! thanks..nak debat..i will tell u everything..

     
  • At 8:03 PM, Anonymous Anonymous said…

    A book with title : JESUS dan MUHAMMAD~kesamaan Yang mengejutkan dan Perbedaan yang besar~written by Mantan Profesor sejarah Islam di Universitas Al-Azhar ,Kairo, Mesir ;)

    Harap buku ini dapat membantu.. anyway..dalam kristian..tiada yg akan dibunuh..walaupun murtad..kiranya kembali..itu satu sukacita.. Yesus mencari domba yang sesat... :) Kristian tidak perlu JIHAD... 2hukum saja: kasihi Tuhan dan Kasihi sesama umat manusia...krennn

     
  • At 8:08 PM, Anonymous Anonymous said…

    semua agama wajib tahu asal usul agama sendiri... dont judge by its cover..
    "Muhammad mengajarkan bahawa jika seseorang menolak untuk melakukan salah satu dari lima doa wajib maka ia bukan lagi Muslim. Muhammad menjelaskan " Doa adalah perjanjian antara kami dan mrk, dan seseorang yang mengabaikan doa akan murtad" jadi.yg muslim sudah solat??

     
  • At 9:37 AM, Anonymous Anonymous said…

    sedih sangat membaca komen-komen saudara-saudari di sini...setahu saya agama Islam dan kristian tidak emngajar umatnya mengeji sesama...dua-dua agama itu baik...tapi sesetengah tukang komen di sini tidak menunjukkan anda melaksanakan seperti yang dikehendaki oleh agama...tolonglah jangan judge orang lain...baik kita judge dulu diri sendiri..adakah dengan berbuat begini anda akan masuk syurga....adakah dengan mempertahankan agama masing-masing dengan cara kesat begini boleh mendatangkan hasil...saya kecewa dan saya kasihan dengan anda semua yang cakap banyak tapi rupanya masih jahil........




     
  • At 9:41 AM, Anonymous Anonymous said…

    kalau dilahirkan kristian...kristianlah kamu dan kalau dilahirkan islam islamlah kamu...tak payah gaduh-gaduh...Tuhan tahu apa dalam hati kita...tak payahlah publish-publish macam ni yang nampak macam tak beragama langsung

     
  • At 9:52 AM, Anonymous Anonymous said…

    saya seorang kristian dan kawan karib saya beragama kristian...dua-dua sangat kuat pada agama masing-masing tapi kami tidak pernah bergaduh tentang hal macam ini...kami menghormati anutan agama dia dan saya...kami menghormati cara dan tempat beribadat dia dan saya...kami menyahut nilai-nilai murni yang Negara mahu rakyatnya amalkan untuk mengekalkan kesejahteraan negara yang berbilang kaum dan agama...tidak pernah langsung kami mengungkit sesuatu tentang agama saya dan dia untuk tujuan bergaduh...bila kami berbincang tentang agama ...kami mengamalkan sikap terbuka...dia tetap dia dan saya tetap saya...jadi tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian...tanya diri anda...jangan sesekali bila memberi jawapan pada persoalan yang saya kemukakan disertai dengan rasa bongkak...tinggi diri...mahu menang saja....atau masih juga tidak puas hati......... I leave it to you all to think...be down to earth

     
  • At 9:41 PM, Anonymous Anonymous said…

    Nabi ko sja bebini bnyk gila sex lg bdk pn di kasi jd bini blm mask lg menantu sndri nda ka gila sex tu??agama ko yg sesat ni hari raya pn main tngo bulan animisme btl.apa ajaran nabi ko yg btl?sembhyg mo 5x tp perngi mcm setan apa gna sembhyg blk2 klu hato xikhls?babi pn ko xmkn kesian ko xtau tu ciptaan.tuhan ka?anjing pn xbole.pegng konon mcm tngn kmu smua suci!menunjk sja lebi sembyg kuat2 mo.org dgr xpyh mo tunjkl ba keimanan ko

     
  • At 9:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    Tai palat islam

     
  • At 2:34 PM, Anonymous Anonymous said…

    haha! hebat woo..org islam gaduh sma islam..yg mengomen pkai ayat tidak sopan orang islam tu smua..so,,pergaduhan mulut diantara muslim dgn muslim...

     
  • At 1:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    Kristian???

    Paul pn x pernak jumpa Jesus..

    Jdnya??? 'PAUL'isian...? 'PAUL'ian...? U decide...;p

     
  • At 10:15 PM, Blogger afterlifeIII said…

    assalamualaikum, allah maha esa. allah tidak diperanakkan dan allah tidak beranak. jangan salah faham, nabi isa as ialah pesuruh allah sama seperti nabi muhammad as. kami orang islam beriman kepada nabi dan rasul termasuk nabi isa(jesus). kami tidak menyembah nabi & rasul kami(jesus or muhammad), kami tahu tiada tuhan yang disembah melainkan allah & nabi muhammad ialah pesuruhnya(messenger/nabi/rasul/pesuruh).akhir kata, kami orang islam hanya sembahyang kepada allah & kami beriman kepada nabi mohammad s.a.w kerana dia rasul yg terakhir. masya'allah, sebagai orang islam saya ingin meminta maaf jika terkasar bahasa & tersilap faham. semoga allah memberi hidayah.

     
  • At 12:42 AM, Anonymous Anonymous said…

    Baru baca separuh dah tau dia ni telah membohong mengenai agama lain (dosa besar ni...)sudahlah mengata agama orang lain. Baik masing-masing kita beribada. sebenarnya, kalau orang (Kristian katolik) dr Malaysia mahu menjadi Paderi bukan dihantar di Vatikanlah dan bukan bapa yang hantar keran banyak tapisan yang perlu dilalui sebelum menjadi paderi. dan masa menjadi paderi bukannya singkat tetapi terlalu lama.

     
  • At 12:23 AM, Anonymous berke said…

    salam .

    aku beragama islam dan GF aku beragama nasrani .
    macam yang saudara ku tadi cakap , agama berlainan pendapat tak bermakna kite kene gaduh camni kan ..
    islam aku dilahirkan maka islam lah aku .. kristian dia dilahirkan, maka kristian lah dia .

    tapi salah tu .. islam kami dilahirkan, tapi kenapa kami islam, bukan sebab tu .. sebab fitrah .
    apa2 agama pon, kalau kite betol2 ikhlas nak cari pencipta kite, mesti jumpe .. buat pertimbangan yang baik, baca semua kitab dan agama, baru buat judgement .

    seriously, aku dah baca al-kitab. aku jugak penah baca kitab ancient hindu & budha :) . semua best baca .

    dan paling menarik, ade isu kedatangan Muhammad/Ahmad .

    GF aku pulak, tahu la sikit2 pasal islam . tapi aku jamin die takkan dapat baca Qoran . sebab itu adalah bahasa dan ejaan rasmi ketika penurunan Qoran itu sendiri. (aku pon tak perfect sgt baca pon . kene blaja lagi) die ade baca tafsir je la sikit . (mcm al-kitab la , sekadar tafsir je tu .. kalau dah ade ubahsuaian atau silap mase pengalih bahasaan, kite pon takkan tau kan)..

    aku paham ni dari pada perkataan "we" satu perkataan sahaja boleh silapkan makna ayat tu .

    Allah kerap guna perkattan "we" ni . tapi sebab ape Die gune? sape yang arif pasal tatabahasa arab sahaja mengerti . bukan bermakna "we" = ramai , tapi adalah sebab "we" adalah perkataan yang menunjukkan taraf tertinggi untuk pengganti diri dalam tatabahasa arab . masih digunakan sehingga sekarang , tak pecaye google la . sonang .. haha

    so try lah baca .. tanpa paksaan .
    jadikan sebagai bahan bacaan je, bagi kami cari ilmu pon dah pahala, so aku pon baca je la sume nye .. ilmu jugak yang aku dapat kan? dari cakap tak tentu hala, tak smart la . Family GF aku kristian tak penah lak cakap sampai camni. smart je sume, ade adab, respect aku . Borneos jugak cam korang.

    jadi , point die .. tak smart la . jangan jadi cam ahli politik . lain ideology je, maki sane sini . kan kan?

    ok lah . salam .

     
  • At 3:03 AM, Anonymous Anonymous said…

    Assalamualaikum saudara, jaga la perkataan yg keluar dr mulut krn Islam tidak menganjurkn kita memaki2 dan memburuk2kn agama org lain. Perkataan yg kluar dr mulut mlambangkn peribadi tetapi apa yg anda ucapkn bukanlah lambang kpd peribadi islam.Memadailah kita mendoakan spy mereka mgenal islam dr perspektif yg benar.

     
  • At 3:15 AM, Anonymous Anonymous said…

    Manusia, tiada yg sempurna. Mana2 agama pun ada penganut yg alim ada yg x alim kn... He.he.he...

     
  • At 2:14 AM, Anonymous Anonymous said…

    surat kabar lama... siapa rasa dia langsung tiada dosa di sini silalah menghakimi,..

     
  • At 8:23 PM, Anonymous Anonymous said…

    sdh lrh..jgn lgy kita bsing.. kita doakn seja mereka yg tidak fham agama kita nhe(kristian) supaya mereka sedar.. kita jgn hina agama len, kita juga harus menghormati agama len seperti kita hormat agama kita sandiri.. By:Yhe True Worshippers

     
  • At 1:27 AM, Blogger Sebas Ringo said…

    Menerima ajaran yang salah akan memiliki pengetahuan yang salah. berdebat dengan tujuan menyalahkan ajaran agama lain, itu pertanda dia ada dalam kuasa dan pengaruh iblis. Yang baik berasal dari Allah sementara yang jahat berasal dari iblis.

     
  • At 1:41 AM, Blogger Ajdiq Flover said…

    orang islam selalu melakukan penipuan dan fitnah dalam menyebarkan ajaran mereka,yang terbaru orang islam yang tidak bertanggungjawap dan jahil menyiarkan surat palsu tentang bekas ketua gereja katolik iaitu Pope Benedik masuk islam.ternyata ia satu pembohongan dan cara dakwa murahan orang islam yang tidak mampu menegakkan keaslian ajarannya.ia sangat memalukan.

     
  • At 1:44 AM, Blogger Ajdiq Flover said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 1:53 AM, Anonymous Anonymous said…

    di malaysia tidak sampai 30% orang melayu beragama.sebilangan besar mereka adalah tidak beragama tetapi menggunakan agama islam sebagai tag line dalam urusan kehidupan mereka.memang la mereka ada tertonggeng-tonggeng kononnya sembahyang tetapi pada hakikatnya hidup mereka penuh dengan dusta,kehidupan mereka tidak ubah seperti kehidupan orang arab jahiliah yang mengamalkan rasuah,pelacuran,zina,mencuri,minum arak,meniduri darah daging sendiri dll.

     
  • At 2:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    siapa yang mengajar orang melayu memantati anak sendiri?jawapannya=pok muhammad(utusan saitan yg menggelarkan dirinya sendiri nabi).siapa yg mengajar orang melayu suka berzina?mmmm...jawapannya pok muhammad(ketua pengganas keturunan arab)..siapa yg mengajar orang melayu makan rasuah???..tidak syak lagi si pok muhammad(perompak/penyamun yg hebat dari tanah arab)..siapa yg mengajar orang melayu bermaksiat??...tingggg!!!..jawapannya ialah....pok muhammad(saitan bertopengkan manusia yg berkahwin dgn anak menantu sendri)..siapa yg mengajar orang melayu supaya jadi manusia pemalas??..jawapannya tentulah pok muhammad(manusia lambang kejahatan yg sangat sukakan sex/gila sex dan sakit mental bernafsu dengan budak berumur 9 tahun)...dan banyak lagi ajaran pok muhammad yg menyebapkan orang melayu bertambah bodoh.

     
  • At 2:07 AM, Blogger Ajdiq Flover said…

    kk

     
  • At 7:35 AM, Anonymous Anonymous said…

    Semua nak tunjuk pandai..l

     
  • At 1:26 PM, Anonymous Anonymous said…

    kesian korang..., mana da paderi nama thomas laiden d sabah...
    lagi2 dia blang dia bangsa suluk...
    suluk majority muslim la....'
    bukan ramai pun paderi d sabah....

     
  • At 7:26 PM, Anonymous Venom said…

    debat? bah.... mana tu anti chris tu? (chris mana lagi yang ko anti btl nih? teda2 bah ko ni..) Bah, mau debat kan? marilah.. give your point.. apa yang ko mau debat?

     
  • At 12:12 AM, Anonymous Peace. said…

    setiap agama tidak mengajar pengikut-pengikutnya untuk membenci sesama manusia tidak kira bangsa mahu pun agama. jadi kita seharusnya tidak mengeluarkan komen-komen yang boleh menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap orang lain. perkara ini boleh selesai jika benda ini dibincang bersama dan dengan pengertian yang mendalam dalam hal ini.

    p/s: komen ini bukan bertujuan untuk menyakitkan hati mana mana individu, cuma menyuarakan pendapat. saya seorang kristian dan saya faham dengan penipuan Thomas Laiden ini dan saya juga pasti ada rasa tidak puas hati dengan komen komen yang di keluarkan tapi sebagai seorang yang beragama kristian (dan saya pasti bukan sahaja agama kristian tetapi semua agama di dunia)saya diajar untuk mengasihi sesama manusia. oleh itu kita renung renungkan bersama tentang hal ini dan jika ada kat kata saya yang menyakitkan hati mana mana pihak, maka saya menyusun jari memohon maaf. Peace!

     
  • At 5:34 AM, Blogger Alexander James said…

    Masalahnya apa yang "Ustaz" tu ceritakan pasal Kristian pun x betul. "Ustaz" tu sengaja nak memburukkan nama Kristian. Bro, kalau agama sendiri pn ko tak dalami, jangan nak sibuk2 hal agama lain.

     

Post a Comment

<< Home